Byggahus.se

Dagvatten

1. L
    Medlem · 2 inlägg

Lund1968

Medlem
    Hej
    Jag och hustrun är nyblivna ägare till ett fritidshus. Huset har enskilt avlopp och den förra ägaren installerade en trekammarbrunn med infiltration för ett par år sen. Avloppet är godkänt av kommunen och vi har papper på det.

Vi bytte tak på huset eftersom taket var gammalt. Det blev klart igår och takläggaren har bland annat bytt hängrännor och stuprör. Han har också installerat lövsil på stuprören.
    När jag pratade med honom igår, så sa han att det är nog lite igenstoppat i avloppet och regnvattnet från taket inte riktigt rinner igenom avloppet.
    Jag har sett att stuprören är kopplade till var sitt betongrör som sticker ut från marken. Däremot vet jag inte riktigt vart vattnet hamnar. Jag har svårt att tro man har kopplat dagvattnet till trekammarbrunnen. Det känns bara fel.
    Jag inser att det är svårt för er att berätta hur mitt avlopp ser ut. Men hur brukar man normalt göra? Brukar man ha en stenkista? I så fall, kan man suga slam från stenkistan ? Och hur gör man det i så fall? Går man in genom markrören?
    Tack i förhand för era svar!

2. harry73
    bra på allt · Skåne · 13 862 inlägg

harry73

bra på allt
    Sätt trädgårdsslangen i stupröret och kolla i trekammarnrunnen om vattnet kommer.
    Annars får du leta efter en stenkista

• Laddar…
  3. L
    Medlem · 2 inlägg

Lund1968

Medlem
    Tack!

4. KnockOnWood
    Grundstött · Halland · 27 896 inlägg

KnockOnWood

Grundstött
    Nej, man kopplar nog aldrig dagvattnet eller dräneringsvattnet till trekammarbrunn/infiltration.
    Varför skulle man göra det? Det är ju "rent" regnvatten, som bara skall ner till det s.k. grundvattnet, om man inte har ett dike eller en damm som det får gå genom.

Normalt har man en eller ett par stenkistor på tomten, dit dagvattnet leds, för att sedan få infiltreras i marken under.
    En stenkista är alltså en grop i marken, där man ersatt lera och silt med grus och makadam,
    för att få bättre genomsläpplighet.
    https://sv.wikipedia.org/wiki/Stenkista_(infiltrationsbädd)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.