Hej !

Funderar på om det är ok att ta upp vattenrör genom golvet i ett utrymme som enbart fungerar som toalett med tillhörande handfat?

Enl Säkert vatten kapitel 3.3.1 står följande:
"Rörgenomföringar i golv i tvättstuga, apparatrum eller i annat utrymme med vattenvärmare, värmepump eller liknande kan utföras med en genomföringshylsa."
http://www.sakervatten.se/branschregler/online/3/3

Det tolkar jag som det är OK att vattenrör bryter tätskicktet i golvet även för ett WC utrymme, även om det inte uttrycklingen står WC i dokumentet säkert vatten.

Har inte full koll på senaste reglementet men wc har inte räknats som våtutrymmen, men att tätskikt rekommenderas numera.
När jag tog upp wc-golvet fanns en rejäl vattenskada kring vattenröret (kallvatten till toaletten) som kom upp genom golvet. Möjligen var det orsakat av kondensvatten som sipprat ned under decennier. Ingen fuktspärr fanns förstås. Nu drog jag fram vattnet genom väggen istället. Undvik golvgenomföringar även om det skulle vara tillåtet.

imported_Benno imported_Benno skrev:
Har inte full koll på senaste reglementet men wc har inte räknats som våtutrymmen, men att tätskikt rekommenderas numera.
När jag tog upp wc-golvet fanns en rejäl vattenskada kring vattenröret (kallvatten till toaletten) som kom upp genom golvet. Möjligen var det orsakat av kondensvatten som sipprat ned under decennier. Ingen fuktspärr fanns förstås. Nu drog jag fram vattnet genom väggen istället. Undvik golvgenomföringar även om det skulle vara tillåtet.
Tack för ett bra svar, helt klart något att ha i åtanke! Rören är isolerade vilket borde minska risken för kondens. Är ändå lite nyfiken på om det är ok, så får jag väga för och nackdelar. Fördelen med att låta dem gå upp genom golvet är att det blir mindre ingrepp på rören med mindre skarvar och liknande

• Gilla
Macster80
  • Laddar…
Krilleman
Du ska ej ha skarv på vattenrören dolt oavsett om du kommer ut från vägg eller golv.

Prisol går alldeles ypperligt att bocka till så det kommer upp i vägg! Men en prisolbock är ett måste!

Denna kör jag själv med och den ger väldigt kort bockradie tack vare att rören är glödgade!

https://www.rinkabyror.se/artikel/bockverktyg-kombi-12-15-prisol/

5538.jpg

Krilleman krilleman_215 skrev:
Du ska ej ha skarv på vattenrören dolt oavsett om du kommer ut från vägg eller golv.

Prisol går alldeles ypperligt att bocka till så det kommer upp i vägg! Men en prisolbock är ett måste!

Denna kör jag själv med och den ger väldigt kort bockradie tack vare att rören är glödgade!

[länk]

[bild]
Skall absolut inte skarva rören där de går dolda :) ett fint verktyg. Tror jag behöver en sådan för 22mm om jag skall bocka mina rör pga att isoleringen runt dem bygger på. Vill inte skala av isoleringen gärna. Såg denna hos Jula https://www.jula.se/catalog/verktyg...och-metallverktyg/rorbojare/rorbojare-439000/

Antagligen inte ett lika fint verktyg som du länka till men borde duga till ett fåtal böjar.

Men här verkar det allmänna rådet vara att ta ut rören ur väggen, och jag motsäger inte det kloka i det. Men alternativet att ta upp rören ur en klack ur golvet. Hur ser ni på det alternativet och finns det några allmänna riktlinjer hur en sådan skall konstrueras ang klackens höjd etc?

Krilleman
Prisolbocken är gjord för att plasten ska få plats. Alltså behöver du ej skala plasten för att bocka.

Kan du få ut rören ur väggen är detta det enda rätta!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.