Hej
har fått ett kluckande ljud från diskhon efter att vattnet efter handdisken har runnit ut. Under tiden som vattnet rinner ut stiger det även upp lite grand i den slaskhon bredvid men det rinner snart undan. Undrar om det finns någon vänligt själ som kan ge mig råd om vad jag kan göra, är ingen expert på detta själv men försöker lära mig. Tycker inte att jag får samma kluckande ljud när vattnet från diskmaskinen rinner ut.

Bifogar en bild nedan hur det ser ut under diskbänken. Tog isär de vita rören i helgen och gjorde rent dem. När jag släpper på diskvattnet i lite större mängder så avslutar det med kluckande och dessutom rinner det ut vatten vid den blå respektive vita pilen i bilden. Jag har försökt dragit åt "korken" vid den blå pilen men det tycks inte hjälpa.

Kan det vara stopp längre ner i röret ? Huset är byggt -98 och vi har inte rensat några stammar. Tacksam för all hjälp jag kan få.

• Rörsystem under diskbänk med vita och blå pilar som visar var det läcker.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Verkar ju tyvärr som att du har ett problem efter den blå pilen. Öppna locket och försök rensa därifrån och ut mot systemet.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Tack ! Kanske kan lyfta upp det nedre vita röret och rensa nedanför ? Vad rensar man lämpligaste med ?
Tack på förhand

Locket vid den blå pilen är väl att betrakta som en "renslucka", så det är väl lämpligt att gå in där och titta, samt att föra in rensbandet där, så behöver man inte plocka isär alla rör.

fyll upp hela diskon och släpp ut vattnet,

du hör på kluckandet hur långt ner stoppet sitter

Det är lämpligt att använda ett rensband tex ett från biltema.
Om du har en högtryckstvätt finns det rörrensslang rörrensare som tillbehör. Jag fick med det när jag köpte min kärcher och är mycket tacksam för det.

Mikael_L
Här hemma började det klucka och ha sig för några veckor sedan (tiden går fort, det kan varit några månader sen).
För ett par veckor sedan tog jag tjuren vid hornet och köpte en avloppsrensslang till högtryckstvätten.
Detta efter en massa googlande och läsande på nätet, som fick mig att sakta men säkert överge tanken på att bara krafsa runt lite med något rensband.
Jag är idag 100% övertygad att det var helt rätt beslut och åtgärd.

Jag skriver en del om mina eskapader här:
https://www.byggahus.se/forum/threads/nilfisk-roerrensare-hardtestad.116022/

Jag hade alltså en sträcka på ca 6 meter med 75mm rör ifrån diskbänken till de större stammarna som var i princip helfyllda med gojs.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.