6 412 läst ·
3 svar
6k läst
3 svar
Byta hydropress - dåligt tryck i kranen
Har haft dåligt tryck i kranen ett tag nu och misstänker att hydropressen behöver fyllas på med luft. Det är en 24L från Jula och vi är två hushåll som delar på brunnen men när vi hade hit en firma som böt pump så föreslog han att vi skulle byta till en större hydropress. Så jag har varit och köpt mig en på 60L (ungefär det som ryms) och varit ner och provat så allt får plats och passar i brunnen. Denna ska dessutom vara godkänd för dricksvatten, vilket jag inte tror Jula's är så det känns bra. Även inhandlat dyrare slangar som förhoppnigsvis inte rostar som Julas gör. Så med uppgraderingen till 60L hoppas jag både jag och grannen kan duscha samtidigt utan att behöva jaga vattenstrålar i duschen.
Nåja, till saken hör att jag inte är VVS:are och är lite osäker på hur jag bör gå tillväga, men det jag kunnat läsa mig till är följande:
Slå av arbetsbrytaren till pumpen
Montera allt
Öppna en eller flera kranar
Fylla hydropressen med 0,2-0,3bar mindre tryck än tillslagstrycket på tryckströmbrytaren som står på ca 2,3bar (4,5bar frånslag)
Slå på pumpen
Klart
Har läst att man brukar använda lin och linpasta vid montering av anslutningar. Slangarna jag köpte är rostfria med silikon invändigt och det medföljde packningar till dessa. Ska man använda lin och linpasta ändå?
Det gäller denna slang https://www.ahlsell.se/10/varme--sanitet/installationsror-och-delar/anslutningsslangar/8192786/
Nåja, till saken hör att jag inte är VVS:are och är lite osäker på hur jag bör gå tillväga, men det jag kunnat läsa mig till är följande:
Slå av arbetsbrytaren till pumpen
Montera allt
Öppna en eller flera kranar
Fylla hydropressen med 0,2-0,3bar mindre tryck än tillslagstrycket på tryckströmbrytaren som står på ca 2,3bar (4,5bar frånslag)
Slå på pumpen
Klart
Har läst att man brukar använda lin och linpasta vid montering av anslutningar. Slangarna jag köpte är rostfria med silikon invändigt och det medföljde packningar till dessa. Ska man använda lin och linpasta ändå?
Det gäller denna slang https://www.ahlsell.se/10/varme--sanitet/installationsror-och-delar/anslutningsslangar/8192786/
Ingen tätning av något slag , troligtvis är det plankopplingar , då bara en gummipackning
om det är gänga då på med lin och pasta
Du bör nog börja med att slå av pumpen och öppna kranarna , duscha får du göra senare .
Sedan montera allt , och fortsätta i din agenda
om det är gänga då på med lin och pasta
Du bör nog börja med att slå av pumpen och öppna kranarna , duscha får du göra senare .
Sedan montera allt , och fortsätta i din agenda
Det är två slangar (1m + 0,6m) som ska skarvas ihop för rätt längd, bägge har in- och utvändig gänga på vardera ända.
Så om jag förstått dig rätt så, den med invändig gänga (som bild) så ska det inte vara någon lin och pasta utan bara tätningsbrickan? Men om tätningsbrickan inte används, typ där den utvändiga gängade ändan ansluts till vattenröret så ska det vara lin och pasta?

Så om jag förstått dig rätt så, den med invändig gänga (som bild) så ska det inte vara någon lin och pasta utan bara tätningsbrickan? Men om tätningsbrickan inte används, typ där den utvändiga gängade ändan ansluts till vattenröret så ska det vara lin och pasta?
Redigerat:
Klicka här för att svara