Immobil skrev:
Man brukar bara sätta en luftventil på toppen. Det behövs inget mer. ;)
och den kan man lita på?.... tycker det känns lite tunt med bara en bilventil som året runt ska hålla tillbaka dubbelt hjultryck utan att läcka....
 
Det går jättebra att blåsa in luften i botten, luften vet själv vart den ska ta vägen, sedan så syns det väldigt bra om man har läckage i luftpåfyllningen.

Protte
 
Nimajneb skrev:
och den kan man lita på?.... tycker det känns lite tunt med bara en bilventil som året runt ska hålla tillbaka dubbelt hjultryck utan att läcka....
Vadå dubbelt däcktryck? Lastbilar kör med ca 6 kg/cm2 och det är samma sorts ventil.

Det finns specialtransportfordon (kraftbyggarna) som kör med helium och över 10kg/cm2

Protte
 
H
prototypen skrev:
Det går jättebra att blåsa in luften i botten, luften vet själv vart den ska ta vägen, sedan så syns det väldigt bra om man har läckage i luftpåfyllningen.

Protte
På min hydrofor, 300 liter, finns en ventil under skvallerröret, är det inte där man fyller på luft?

Iofs har jag monterat en kulventil på toppen och anslutit en pvc-slang med bilventil (förlängning till golvnivå) så att jag kan ansluta en bärbar kompressor till den för att pumpa in luft. Jag fyller på ca 2 ggr/år.
 
  • Gilla
Astran
  • Laddar…
Alternativet kan ju vara att slänga ut den gamla plåtburken o stoppa in en glasfibertank på 180l med inbyggd airbag. Ska tydligen ha större effektivitet än en 300l plåtburk samt luftningsfri.
 
  • Gilla
Erst73
  • Laddar…
I en hydrofor finns ingen luftblåsa som går sönder, står nu plåtburken där redan så finns väl ingen störtre anledning att byta till nåt med glasfiber.

Gummiblåsorna måste också fyllas på med luft.

Protte
 
Hej,

För att maximera vattenuttaget för intervallet mellan pumpens till- och frånslag ska (teoretiskt) hydroforen vara full med luft när pumpen slår till och återfyller hydroforen med vatten. När pumpen slår från är då (uttryckt i procent av tankens höjd) vattennivån (ö-u)/(ö+1). ö=övre tryckgräns, u=undre tryckgräns (båda övertryck n.b.). I praktiken är det inte möjligt då urtappningen inte ska göras i botten på hydroforen och den därför inte kommer att helt tömmas på vatten. Lämpligt är istället att vattennivån är synlig i nederkant i vattenståndsröret när pumpen slår till. Med andra ord är detta gränsen som är intressant att avläsa när man kontrollerar hydroforens status.

Om man, som Pontus ovan sa, öppnar en kran i huset och (med avstängd matning till vattenpumpen) med kompressorn pumpar in så mycket luft i hydroforen att luften "spottar" i kranen kommer troligen hydroforens luft läcka ut genom utloppet när man sedan använder systemet. Då står man utan tryck. Man måste därför, som Pontus sa (innan man slår på vattenpumpen, med stängd kran i huset) släppa ut luft så man når cirka 90% av u. På så sätt kan man säkerställa att vattennivån inte sjunker under avtappningshålet.

Marcus
 
Tack för bra tips! Vår hydrofor började gå med väldigt täta mellanrum och pumpen gick väldigt kort tid - trycket försvann inom en minut (från 4 till 2 bar) Vis av kunskapen på forumet förstod jag att det var för lite luft i tanken varför jag stängde av strömmen till pumpen, stängde kranar, tömde ur tryck / vatten från kranen i botten av tanken och öppnade också den lilla "manlucka" som bara en kattunge får plats att gå genom varvid ännu mer vatten kunde springa ur.. Efter en bra stund hade det runnit och gurglat så pass mycket att det kändes bra :geek: och så stängde jag i motsatt ordning. Efter detta experiment går det nu nästan 7 minuter mellan "pumptagen" - förvisso för kort tid men mycket bättre. Vad är önskvärt / möjligt av en gammal hydrofor? Dessa tester gjordes utan att öppna några kranar... :sweat:
 
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.