Vatten & Avlopp
nikasp: Då enskilda avlopp döms ut vartefter så fick vi frågan av en bra granne om att hoppa med på minireningsverk och koppla ihop 4-5 hushåll. Två st fastboende med två vuxna i varje och tre st som har sommarhus bara. Det enda jag hört hittills är att man kolla på någon Biovac med reningsverk + 11 kbm tank + ev. någon till mojäng (efterpolering?). Serviceavtal 3500 kr/år och en
corre: Hm, vid närmare granskning nu så håller jag med, det är ju en mellandel med egen lekande koppling som sitter där. Intressant lösning :)
Daniel 109: Avloppet skarvar du i tomtgräns, där övergår ansvaret till kommunen. Vattnet är gränsen i ventilen. Gräver du på den delen du är ansvarig för så ska du återställa. Kolla med kommunen vilka krav de ställer på dig.
imported_Benno: Jag råkade ut för läckande vacuumventil på kallvind. Inte kul. Jag pluggade röret istället och har bara haft gurgel i avloppet vid något enstaka tillfälle. Så det är ju inte säkert att ventilation ens behövs. Men det får stå för mig. ;)
Hemmakatten: Här har de ingen lyftanordning för locket. Undrar dock lite över de verktyg, i vårt fall en 13 mm hylsnyckel, slamtömmaren måste ha med sig. Men det finns ju ett antal olika barnsäkra lock och varje öppnas på olika sätt. Vi slår en bredare stig på ängen varje år fram till slamavskiljaren så slamtömmaren slipper vada i lårhögt gräs.
KnockOnWood: Så där fungerar "fryssäkra" vattenutkastare alltid. När man öppnar och stänger rinner vattnet i röret igenom väggen ut, för att inte frysa och orsaka skador.
RoBo: [citat] Men som det låter läcker det vid serviseventilen då påverkar det inte TS avgift.
useless: [citat] I ett skåp är bättre. Ventilerna har en begränsad livslängd och har man den på vinden så kan det dröja länge innan man märker att den släpper ut varm och fuktig luft på fel ställe.
eppeee: Tack för hjälpen. Så här blev det.
strömgren_Jocke: Det som passar till denna äldre modellen är gbg 390 sits. Finns att hitta. http://www.vvsobadrum.se/badrum/toalettstolar-sitsar/toalettsitsar/gustavsberg-wc-sits-till-390-vit-nordic
nonnos: En liten status-uppdatering: Körde på lösningen med klämring. Fick tillräckligt med gängor att greppa och det blev tätt.
Lolight: Jag har funderat på att renovera. Och då ta bort våtvägg och montera kakel i duschen. Nu är det så att jag funderar mycket på hur blandarfästet funkar/ är konstruerat. Det är så att ur väggen kommer två anslutningar. Jag har nyligen bytt blandare till en FMM. Det är så att den är cc 150 och jag tror att det är den gamla standarden där skruvningen sitter på blandaren och inte
ahlgren88: Ok.. ja då kan det ju vara pumpen som är kass också. När vi försökte igår fick vi det inte att funka. Jag lossade pumpen och fyllde upp röret med vatten men såg lite lätt Hur nivån minskade samtidigt som jag gängade dit pumpen och fyllde upp pumphuset, men den får liksom inte ens tag i vattnet nu. Så jag testar att starta pumpen ett par gånger sedan får jag fylla pumphuset med
johel572: [bild] Första försöket gick inte alls [bild] Andra försöket... [bild] Sjätte försöket blev något som kanske skulle kunna fungera Dock började testen men att trissan på rörskäraren lossnade. Efter jag lagat det gick spännskruven i den samma sönder. Morr, vad trött man blir på billigt skit!
ezed: Okay, Nu känner man en suck att man inte satte ballofixer innan kranen, då hade man kunnat plocka ner den enklare.
RealElwood: [citat] Fel sida, med blandaren uppochner lirar det igen, röris har gjort en blunder. Håller på och undersöker om det finns en blandare som kan byggas om.
Daniel 109: [citat] Man måste väl ändå få reflektera över saker som angränsar till frågeställningen?
Thomas_Blekinge: Kolla detta: https://www.rinkabyror.se/artikel/lod-s-boj-15/ Med det går det lätt att bygga det.
13th Marine: Jag bytte innanmätet i min: https://www.ahlsell.se/10/varme--sanitet/bad-dusch-wc-och-mobler/reservdelar-sanitetsarmaturer/reservdelar-ovrigt/reservdelar-vattenutkastare/4316875/
prototypen: Backventilen i huset kan ju flyttas till brunnen före utgreningen till olika hus. Backventilen avlastar pumpens backventil men den är väl inte så nödvändig. En hydropress i lagård och kurslokal minskar tryckslag och ger bättre flöde på små vattenuttag. Ska gräsmattan vattnas så är det ledningen som råder över tryck och flöde. Protte
kraft1: Om ni inte själva har kunskap om hur byggnationen skall se ut, rekommenderas att ni anlitar en VA-konsult (finns flera i Jönköping) som tar fram såväl kostnadsförslag, listor och bygghandlingar. Då först kan man få en överblick om projektet. Sedan kan anbud tas en från flera firmor helt eller delvis.
HasseTeknik: [citat] Nej, men en starkt förenklad bild av VVB länkad i https://www.byggahus.se/forum/threads/gangsterkoppla-varmvattenberedare-och-dusch.297515/#post-2739736
torporoman: Fråga angående väggnära montering av golvbrunn unidrain 1004. Den är 1000mm lång och ska sitta i ett hörn å utåt längs väggen. Det ser ut på instruktionerna som att den skruvas mot väggen. Sedan flyter de golvet. Hur hade ni gjort, jag vill egentligen inte ha väggarna fast med golvspånet mot skivorna. Jag vill ha väggskivorna ovan golvspån för ev framtida rivningsbehov om nåt
Lutte: Hyr en handhållen kärnborrmaskin/diamantborrmaskin så har du gjort hål på ett ögonblick utan större ansträngning! Sen dubbla kopparrör ut till väggmonterad blandare. i källaren har du ballofixer så du kan stänga av till vintern och tömma blandare och ledningar
daniel_se: [citat] Yes den är ytbyggd! Ursprungshuset har grund av natursten, och detta röret kommer upp ungefär där den gamla delen går över till den nya leca delen. Jag tänkte om det gick att avgöra på röret. Men då får jag skruva av och sniffa lite!
Staffans2000: Gör som ovan eller på annat liknande sätt. För att inte krångla till det i onödan kan du gott strunta i trappstegsvarianten, för den tillför inget. Det är en seglivad myt! Istället är det en fördel att ha ett brantare fall eftersom du inte behöver vara så noga med att schaktet är helt jämnt, samt att du minskar risken för bakfall vid eventuella sättningar. Summa sumarum:
AndersS: Har du beställt VA-anslutning av kommunen? Om du inte gjort det får du inte koppla in avloppet.