Byggahus.se

Infiltration + trekammarbrunn

1. slazt
    Medlem · 38 inlägg

slazt

Medlem
    Vår kommun anser att slamavskiljare+infiltrationsbädd uppfyller deras krav.
    Men vilken djungel det är bland fabrikat, rör och pumpar.
    Jag eftersöker därför erfarenhet kring olika anläggningar.

Dem tips jag hittills fått är att gå upp en storlek på slamavskiljaren för att slippa tömma så ofta och att använda spridarplattor för grundare/mindre bädd.

Ska man ha en brunn i plast/glasfiber/betong
    Ska man ha baga/uponor/fann
    Finns det någon leverantör som levererar komplett paket?
    Vad funkar bra/dåligt

Tack på förhand :)

2. L
    Bannad · 6 737 inlägg
    Vad har du för förhållande i marken , har du grävt provgropar och kommunen godkänt dom .
    groparna ska vara på dom ställen som du kan tänka dig att ha infiltrationen
    Träffar du på vatten på lite tunt djup , så måste du gräva flera gropar
    Det är det första du ska göra för att veta resten av anläggningen

3. slazt
    Medlem · 38 inlägg

slazt

Medlem
    Har genomfört geotekniskt undersökning och haft kontakt från miljökontoret på plats.
    Har bra jord för infiltration och ungefär 2m till grundvattnet.

På vilket vis påverkar detta val av leverantör?
    Vilka markförhållanden har du och vilken trekammarbrunn/fabrikat?

4. L
    Bannad · 6 737 inlägg
    Hur mycket fall har du ut från rör i mark är bra att veta , så det rinner ut bra , 1 cm per meter räcker med plaströr , sedan ska det vara ca 3 cm fall ut till infiltrationen
    Det finns dom i plast med tre kamrar , dom är lite känsliga vid återfyllning runt , massor med finsand närmast
    Mark är lera 1 meter sedan lite blandat , längst nere i botten finns sand mindre naturgrus e,t,c,
    Jag har en typ Alfabrunn enligt nedan 4 - 6 pers , bara gräv ett hål , stoppa ner och fyll med vad som finns intill
    Har inte något pris på den i dag , kan vara lite dyrare än plast , men kommer inte att vara problem på minst 50 år , väger nog ett par ton i ringbyggsats och 3 m3 , den förändras inte i materialet som plast kan göra .

www.avloppscenter.se/vara-produkter/slamavskiljare/1-hushall/alfa-betong-slamavskiljare-typ-baga-2-hushall.html

• Laddar…
  5. slazt
    Medlem · 38 inlägg

slazt

Medlem
    Oj missade att skriva att vi ska bygga nytt så informationen om fall var toppen :)
    Har inte alla godkända 3 kamrar i dagsläget?

Ska kika på länken i EM

6. L
    Bannad · 6 737 inlägg
    Klart dom är godkända , i princip går det inte att göra dom på mer än två sätt ,
    3 burkar i plast efter varandra eller en stor med avskiljning inuti
    För min personliga del är Alfa i betong en favorit

7. M
    Medlem · 496 inlägg
    I den kommunen jag arbetade i tidigare hade vi en hel del problem att tömma en del plastbrunnar. Framförallt de av märket Baga. "Bagabrunn" blev lite av en synonym för problembrunn. Det handlar framförallt om att öppningen i brunnen är så liten i förhållande till hur stor den är nedtill så det blir svårt att få ned slangen och komma åt överallt. Enligt Baga själva så ska allt material rinna ned mot mitten medan man tömmer och om det inte gör det så beror det på luftningsproblem.

Baga kan ju ha ändrat konstruktion under den tiden som gått sedan jag slutade, jag vet att de var ute hos oss och tittade i alla fall. Det är ju tråkigt att som kund kanske behöva tömma en gång om året extra för att brunnens konstruktion gör att det är svårt att få med allt material varje gång.

Personligen hade jag satsat på en betongbrunn om ekonomin tillåter. Det är en beprövad konstruktion och bör hålla länge.

• Laddar…
  8. Claes Sörmland
    Medlem · Sörmland och stan · 9 369 inlägg

Claes Sörmland

Medlem
    Det är nog en bra idé att skaffa så stor slamavskiljare som möjligt. De minsta för ett hushåll är dimensionerade för 5 personer men de mår mycket bättre om färre än 5 bor i hushållet. Snålspolande teknik är bra och det får du ju med ditt nya hus och badkar kan vara knepigt p g a stort flöde. Man vill helt enkelt att uppehållstiden för vattnet är rätt lång i slamsavskiljaren, dels för god slamavskiljning och dels för att bakterierna ska hinna processa vattnet. Båda dessa saker är viktiga för att nedströms infiltration inte ska sätta igen.

Spridarplattor/moduler är troligen en god idé. Forskning visar det i alla fall det och det finns en mekanism för att förstå resultatet: Ökad syresättning av infiltrationsytan. Men jag skulle vara tveksam till att gå ned i markyta för infiltrationen jämfört med standard även om tillverkaren hävdar det. Många kommuner är även tveksamma till detta eftersom att tillverkarna inte har riktiga mätningar på en mängd anläggningar som visar att det är en robust lösning. Vilken plastmodul man väljer spelar nog mindre roll - de är ganska lika.

• Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.