Vi installerade kolfilter på stugan för ca 15 år sedan med hjälp av JMS vattenrening, märket Watermax. Den kräver rätt mycket handpåläggning, ca vartannat år kostar det oss ca 7000 kr i underhåll inkl byte av aktivt kol.

Häromveckan ramlade jag över filterhusen på Rinkaby rör med betydligt bättre pris. Jag hade inte tid att fråga på plats; kan man använda dessa filterlösningar när vår Watermax system väl går sönder? Rinkaby rörs filter ser väldigt enkla ut så de har säkert vissa begränsningar, jämfört med Watermax som tex kör backspolning lite då och då?

• Gilla
halls
  • Laddar…
H Håbbe01 skrev:
Köper mina patronfilter på amazon i flerpack då de måste bytas nån gång under året

Kolfilter x 4 (20" x 4.5")
[länk]

Filterhållare
[länk]
Tack, men är osäker på om det var svar på frågan? 👍

Har du någon kännedom om skillnaden mellan Watermax system och ditt system, som påminner om Rinkaby rörs?

P ptk skrev:
Tack, men är osäker på om det var svar på frågan? 👍

Har du någon kännedom om skillnaden mellan Watermax system och ditt system, som påminner om Rinkaby rörs?
DItt kör med backspolning och byte av filtermassa då o då. Ger mer underhåll och kostnad
Detta byter man filterpatron till ny när så behövs. Tar 5 min

H Håbbe01 skrev:
DItt kör med backspolning och byte av filtermassa då o då. Ger mer underhåll och kostnad
Detta byter man filterpatron till ny när så behövs. Tar 5 min
Låter som en bättre lösning. Låter som att skillnaden mellan systemen är knappast värt de 30k det kostar att installera och de 7k man betalar för underhåll vartannat år.

Hur ofta byter ni, och hur stor är ert hushåll?

Beror på hur skitigt vattnet är men året runt användning som vi så blir det 4 patroner

H Håbbe01 skrev:
Beror på hur skitigt vattnet är men året runt användning som vi så blir det 4 patroner
Brunn eller sjövatten? Låter som ni är en hel familj på fyra fem? Vi har sjövatten och är fyra men så är det en stuga som vi brukar bo i ca fyra veckor till sex veckor per år, så det är mycket 💰 💰 som går till väldigt lite vatten totalt sett. 😱

P ptk skrev:
Brunn eller sjövatten? Låter som ni är en hel familj på fyra fem? Vi har sjövatten och är fyra men så är det en stuga som vi brukar bo i ca fyra veckor till sex veckor per år, så det är mycket 💰 💰 som går till väldigt lite vatten totalt sett. 😱
Skulle bli förvånad om inte 1 patron räcker då, beror på bevattning etc
Vi är 2 permanent och 2 till helger m.m.

Brunnsvatten med humus, + lite järm också

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.