Hej, vi har en hydrofor 150l
Pumpen startar väldigt ofta och som jag fått göra innan är det att tömma hela på vatten och sedan starta upp pumpen.

Det finns ingen luftventil (påfyllning) och inte heller något vattenståndsrör, så nu tänkte jag byta toppmuttern till en med ventil antar att det kan vara 1" eller har jag fel? Men röret hittar jag bara 500mm och jag gissar att min tank kan ha ca 430-450mm mellan anslutningarna... eller är 500mm standard? Ska försöka bifoga bilder från röran i källaren.
Tips på vart man kan få tag på passande prylar för en rimlig liten liten slant? Etikett på en hydrofor 150 liter visar specifikationer: beräkningstryck 6 bar, tillverkningsår 1990.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Mätskalan visar en toppmutter på en hydrofor, troligen 1 tum.
Skapa konto
Hydrofor med ansluten ledning och måttband som visar höjd.
Skapa konto
Hydrofor med plaströrsanslutning, ventil och etikett från Värslund Verkstad. Rustig yta och placering på trägolv i källare.
Skapa konto
Hydrofor i källare med tryckmätare och anslutna rör, inklusive vita plastslangar och ventil.
Skapa konto

Du får bara korta av röret till vattenståndsstället det skiljer mellan olika hydroforer och storlekar så det är helt normalt. Luft kan du med fördel fylla via din avtappning i botten det är enkelt gjort en liten adapter dit.

När du fått dit nivåröret och ska välja lagom fyllning luft se till att få vatten nivån precis till nedre anslutningen och tryck i luft till starttrycket du har på tryckströmbrytaren. Så kan du göra framöver också när startnivån börjar gå över halva kärlet.

Okej. Tack.... så luftnippel kan jag montera på sidan, jag trodde att det var enklast att ha den i toppen. Men då vet jag tack

A ankan678 skrev:
Okej. Tack.... så luftnippel kan jag montera på sidan, jag trodde att det var enklast att ha den i toppen. Men då vet jag tack
Du fyller lätt genom avtappningen som syns på bilden längst ner vid golvet bara att fixa en adapter till vad du nu har på luftsidan.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.