Det var nog snarare att det inte fanns någon syre eller kraftig syrebrist som gjorde att vattnet börja lukta.
Är vattnet välluftat och syrerik så brukar det inte bildas för människan några märkbara otrevliga dofter.
Men hur kan det i så fall ha blivit mer syrerikt efter att pump flyttats ner i brunnen...?
Jag köper inte riktigt resonemanget och tycker det är viktigt att reda ut om någon annan drabbats när jag själv haft så stora besvär under lång tid.
Någon mikrobiolog är jag inte men som akvarist sedan 25+ år så är jag ganska medveten om hur akvarievatten smakar och luktar: det är bra nära den smak och lukt vi hade i vattnet. I akvariefallet är det nitrosomabakterier som gör grovjobbet att omvandla nitrit till nitrat och då de är aeroba bakterier så är syretillförsel kritisk för deras välmående.
Jag har i min yrkesutövning jobbat en del med programmering på en rötgasanläggning, alltså där aneroba bakterier (de som inte vill ha syre) bryter ner biologiskt avfall till metangas, och den lukten vill man inte ha i vattenkranen! Men att bakterier i en syrerik miljö inte skulle ge smak och lukt vill jag ha en utförligare förklaring på innan jag accepterar.
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.