Har byggt så tajt som möjligt för att bygga in avloppet från ovanvåningen med.

Blir tvära svängar.

• Avloppsrör med böjar byggda för trånga utrymmen, monterade vid taket med trästöd.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Avloppsrör med tvära svängar inbyggda i golv.
    Skapa konto
Så skulle jag absolut inte gjort. Byt ut de liggande 90 gr. till 45 gr. istället. Ren suecidisk rörläggning.🤢

Intet Intet skrev:
Så skulle jag absolut inte gjort. Byt ut de liggande 90 gr. till 45 gr. istället. Ren suecidisk rörläggning.🤢
Tack ! 😄
Värdefullt tips, det känns bättre med 45 !

I första bilden skulle jag tagit en 45 gr. gren + 45 gr. språng istället. Ger betydligt bättre skjuss åt vattnet i rätt riktning.

Var har du utgående avlopp?

Intet Intet skrev:
I första bilden skulle jag tagit en 45 gr. gren + 45 gr. språng istället. Ger betydligt bättre skjuss åt vattnet i rätt riktning.
Ja precis, blir inget bra flöde där. Testar

13th Marine 13th Marine skrev:
Var har du utgående avlopp?
Ett t-kors. Avloppet fortsätter horisontellt

K Kvarnen22 skrev:
Ett t-kors. Avloppet fortsätter horisontellt
Var? Rakt uppåt i bild 2?

13th Marine 13th Marine skrev:
Var? Rakt uppåt i bild 2?
Ja precis. Grenrör

C
Mmmm... Kringelikrokar och tvära svängar är generellt sett en dålig idé.
Hindrar flödet och gör det nästan omöjligt att rensa.

Säker vatten har en bra guide för riktningsändringar:
https://sakervatten.se/branschregle...4-4-2-riktningsandring-pa-spillvattenledning/
Dvs. korta 90-gradersböjar är bara tillåtna i två fall - första böjen när ledningen går ner i golvet och när liggande ledning ansluter till stående ledning. Dvs. med ett par undantag har du inte en enda böj där som är enligt regeboken.

Sen finns ju alltid en verklighet att anpassa sig till, i synnerhet om man inte tagit hänsyn till hur ledningarna skall dras från början. Frågan är hur långt man vågar utmana ödet...

C cpalm skrev:
Mmmm... Kringelikrokar och tvära svängar är generellt sett en dålig idé.
Hindrar flödet och gör det nästan omöjligt att rensa.

Säker vatten har en bra guide för riktningsändringar:
[länk]
Dvs. korta 90-gradersböjar är bara tillåtna i två fall - första böjen när ledningen går ner i golvet och när liggande ledning ansluter till stående ledning. Dvs. med ett par undantag har du inte en enda böj där som är enligt regeboken.

Sen finns ju alltid en verklighet att anpassa sig till, i synnerhet om man inte tagit hänsyn till hur ledningarna skall dras från början. Frågan är hur långt man vågar utmana ödet...
Tack för svar. Jag får ta ett omtag. Kontaktar min rörmokare. Är ju bra att få det korrekt

Bild 1 hade jag vridit övergången så att det smala röret går in på ovansidan samt tagit 2 st 45 i stället för 90. Funkar platsmässigt.

Kanske hade också ett 45 grader stående grenrör och två 45 eller en lång 90 fått plats.

Bild hade toaletten kunnat ta sig till vertikala stammen rakt från toaletten, utan någon böj alls. Från den raka biten mellan toaletten och raka stammen hade grenröret kunnat sitta. Och då inte använt 90 grader utan bara 45 grader.

Det arrangemanget du har kommer att rendera i stopp, både från toaletten och handfatet. Dessutom är det onödigt mycket delar.

J
Något sådant blir bättre (det röda) samt två st 45 graders i toastolens avlopp istället för 90grader.

• Avloppsrör med två grå 45-graders böjar under golv, markerade med rött, föreslagen förbättring för bättre flöde i toastolens avlopp.
    Skapa konto
  • Gilla
nb.
  • Laddar…
J Jansson69 skrev:
Något sådant blir bättre (det röda) samt två st 45 graders i toastolens avlopp istället för 90grader.

• Avloppsrör och flexibelt kabelrör installerade under ett hus, omgivet av trä och tegelväggar med sågspån på golvet.
    Skapa konto
J Jansson69 skrev:
Ja det där hade ju varit det bästa. Röret från ovan går in i ett grenrör. Kanske finns ett passande anslutning här

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.