Passar på med en annan fråga, fixade med en annan grej häromdagen, skulle göra ett snitt på ett 22 mm rör, hade bara röravskärare upp till 16mm, köpte en på Biltema för 59 kr som gick upp till 22mm.
Gick inte att använda, sämsta skräp jag sett! Den höll inte linjen överhuvudtaget.
Slutade med att jag kapade med mitt multiverktyg.
Nu när jag behöver kapa ett 28 mm rör, kan någon tipsa om ett hyfsat verktyg som inte kostar skjortan eftersom jag nog inte kommer kapa många ytterligare rör efter detta?
 
C
N nikler skrev:
Nu när jag behöver kapa ett 28 mm rör, kan någon tipsa om ett hyfsat verktyg som inte kostar skjortan eftersom jag nog inte kommer kapa många ytterligare rör efter detta?
Är det en engångsaktivitet funkar det bra med multisåg, bågfil eller någon annan metallsåg. Lite mer jobb att grada ordentligt bara, men var noga med att änden blir plan/rak.
 
  • Gilla
Jansson69
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Är det en engångsaktivitet funkar det bra med multisåg, bågfil eller någon annan metallsåg. Lite mer jobb att grada ordentligt bara, men var noga med att änden blir plan/rak.
Hm, ja, kanske får bli så, rädd för att det blir metallspån som sedan trycks in i varmvattenberedaren men får kanske koppla bort den och spola ur rören innan jag ansluter igen.
 
N nikler skrev:
Nu när jag behöver kapa ett 28 mm rör, kan någon tipsa om ett hyfsat verktyg som inte kostar skjortan eftersom jag nog inte kommer kapa många ytterligare rör efter detta?
Om du bara ska kapa ett rör är ett bågfilsblad tillräckligt, har du en komplett bågfil går kapningen fortare och lättare.
 
N nikler skrev:
Hm, ja, kanske får bli så, rädd för att det blir metallspån som sedan trycks in i varmvattenberedaren men får kanske koppla bort den och spola ur rören innan jag ansluter igen.
Så lite spån som det kan bli. Bry dig inte, det lägger sig på botten av VVB och där blir det en del skit ändå från vattnet. Kan nog säga att det finns inte en röris som spolar ur rör, efter några mindre applikationer på vattenrör för VV.
 
J jonaserik skrev:
Så lite spån som det kan bli. Bry dig inte, det lägger sig på botten av VVB och där blir det en del skit ändå från vattnet. Kan nog säga att det finns inte en röris som spolar ur rör, efter några mindre applikationer på vattenrör för VV.
OK, men rörisar har ju riktiga grejer, plockar nog inte fram bågfilen för att kapa rör.
 
Stoppa in lite plast/vadd eller liknande i röret innan kapning. Då kommer det inte in några spån.
 
pacman42 pacman42 skrev:
Stoppa in lite plast/vadd eller liknande i röret innan kapning. Då kommer det inte in några spån.
Det är ett redan anslutet rör, färskvattenröret in till bergvärmen.
 
N nikler skrev:
OK, men rörisar har ju riktiga grejer, plockar nog inte fram bågfilen för att kapa rör.
Beror helt på vad för rör. Prosilrör, sådana med vit plast på är mjuka och kläms ihop, så stödhylsa kan inte gå in, då är det sågen som gäller. Många ställen går det inte att använda rörkapen och då blir det sågen där med. Samt gnager ur dom innre graderna med kniven + lite skrap på ytterkanterna.
Så fall tillbaka och tänk inte på dina spånor mer.
 
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.