richardtenggren
Ingen-gör
· Norrlandet
· 6 615 inlägg
richardtenggren
Ingen-gör
- Norrlandet
- 6 615 inlägg
Hej, vi har ett babyblått tvättställ med en gammal blandare som vi tänkte ersätta med nya prylar.
Det sitter idag vinklade vägganslutningar med R15(?) och sedan några stumpar 12mm kopparrör och sedan dubbelkopplingar(?) till blandarens 8mm rör.
Den nya blandaren har 3/8 anslutning, dvs ballofixen ska ha utv. R10 om jag nu tänkt rätt, men frågan är om det är lättast att hitta en R10-12 kläm. eller R15-R10 och således skippa kopparrören.
Det är ju det där med plan yta(plankoppling) som jag antar blandarens koppling kräver.
@krilleman_215 brukar ha bra svar
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det sitter idag vinklade vägganslutningar med R15(?) och sedan några stumpar 12mm kopparrör och sedan dubbelkopplingar(?) till blandarens 8mm rör.
Den nya blandaren har 3/8 anslutning, dvs ballofixen ska ha utv. R10 om jag nu tänkt rätt, men frågan är om det är lättast att hitta en R10-12 kläm. eller R15-R10 och således skippa kopparrören.
Det är ju det där med plan yta(plankoppling) som jag antar blandarens koppling kräver.
@krilleman_215 brukar ha bra svar
Redigerat:
Det ser ut som kläringskoppling ( är då vassa kanter som inte tätar mot en gummipackning , utan skär i genom den ) på vinklarna men kan vara s.k. halvkoppling , då finns en plan yta att dra slang mot , men det vet man inte förrän det har lossats helt och då går det att övergångar till alla möjliga storlekar , även skarvdon med mycket lin går bra
richardtenggren
Ingen-gör
· Norrlandet
· 6 615 inlägg
richardtenggren
Ingen-gör
- Norrlandet
- 6 615 inlägg
Blev två ballofix:er med10-12 klämring, 10an hade en planad yta för gummipackning
Jag vill inte tappa ur systemet bara för att kolla vad som gömde sig där under så nu kan jag tappa ur systemet, montera dessa och sedan slå på vattnet och måla i lugn och ro
Jag vill inte tappa ur systemet bara för att kolla vad som gömde sig där under så nu kan jag tappa ur systemet, montera dessa och sedan slå på vattnet och måla i lugn och ro
Precis, kastar man 10mm mutter+kona på "färdig" 10mm klämringsända så gömmer sig en plan yta under. Detta är pga att det är samma storlek på 12 & 10mm muttern. (G10-gänga på båda)
Ytterligare en fördel med Vatette!
Ytterligare en fördel med Vatette!
Klicka här för att svara