Hej är nu i slutfasen på min badrumsrenovering,
Men är fundersam.
det luktar avlopp från vakuumventilen som min rörmokare satt in. När jag tar bort den och studerar mekanismen så kommer jag fram till att den fungerar ju tvärt emot?
Finns det olika varianter?

Det låter inte rimligt, kan du lägga upp bilder?

Här är ju ventilen upp och ned, membranet sitter på en fjäder som trycker membranet mot röret som då sluter tätt.
Men som det är nu så fjädrar ju membranet upp och öppnar röret hela tiden, däremot när jag spolar så slet det rätt?
Svårt med bild:)

• Ventil upp och ned på ett bord, med synligt membran och fjäder, intill verktyg och mätverktyg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det skall nog inte tryckas mot röret, utan mot ett ventilsäte.

Vad än termen är så tycker jag mekanismen funkar åt fel håll:)

Det är nogot fel på din ventil, det ska bara öppna vid undertryck då kan det inte lukta något,
Diagram som visar Durgo luftningsventiler för avlopp med öppen och stängd ventil för att förhindra dålig lukt och ge luftning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Den kan hänga sig så att den står öppen men det är oftast om den sitter kallt så att den kan frysa, var sitter den i din installation? Sitter den i en muff med tätning så att det inte är där det läcker?

Tack för bilden! nu förstår jag hur luften går, då är det ju rätt ventil:)
Ventilen sitter varmt till så den fryser inte, och sitter i en gummimuff. Jag får leta efter ett läckage alltså!

vad har du för avlopp enskilt eller kommunalt

Jag har enskilt avlopp!
När jag plockat bort ventilen så drar det ganska kraftigt konstant ur röret, kan det påverka ventilen på något sett?
Har svårt att se att det läcker någonstans!

Kasta vakumventilen så långt du kan o dra upp ett rör över tak

Det är absolut ett alternativ, men till våren först:)

• Gilla
larsson r
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.