Hej jag ska lägga in nya tilloppsrör Lk RiR dessa är tänkt att gjutas in i plattan. Jag har även tänkt mig att lägga in golvvärme. Tanke vurpan jag fick nu är att lägga den kalla tilloppslangen i marken under plattan och den varma slangen i plattan. Orsaken är att jag tänker att då blir inte kallvattnet uppvärmt av golvvärmen.
Eller ska jag bara gjuta in bägge slangarna.

L
Ingen dum ide
Du ska väl ha isolering under plattan och avlopp , lägg KV tillsammans med avloppet ,
då får du ingen VV på KV , VV kan gå i underkant av plattan
Att tänka på är om det är lång sträcka till tappstället(erna så ta inte för grovt på ledningarna , tar lång tid att få fram VV

Japp det är grävt för avlopp samt för radonutluftning. Tänkte mig att gjuta in VV ovan isolering längst ner i plattan och KV i marken strax under isoleringen. Det blir nog lite långt ner att lägga det tillsammans med avloppet då avloppet kommer att ligga 650mm under plattan.

L
Det blir nog bra som du tänkt
Det med radonluftningen , det är markradon du har då , och en platta min 250-350 tjock
hur ska du få luften att gå runt eller fläkta bort det
Har du grävt för dränering kan du med fördel använda dessa som extra radon utsug .
Stuprör går dom för sig själva ut till gatan eller stenbrunn

Det är enbart en invändig platta där syllarna låg direkt i sanden. Jag har inte mätt radon halten men kände mest att det var inte så besvärligt att lägga in dräneringsrör för utluftning av eventuell markradon, den leds ut genom ventilationsrör som mynnarut i taket. Har tänkt mig att att montera en kanalfläkt som går på ett grundvarvtal och som ökar varvtalet om fukthalten blir för hög under plattan. Vissa gillar livrem och hängslen.

L
Det är OK finns kanalfläktar som sätts i ett 110 rör och går att ställa fart på med motordimmer
har en själv , står på 1,5 mm undertryck , blir mycket vatten så du behöver göra en special för att ta hand om det , därav frågan hur du hade tänkt

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.