Tänkte placera en vatten utkastare på baksidan så man kan vattna. Är just nu nere vid betongen i huset för att lägga nytt golv. Avståndet att dra är ca 10m.

Hur fräser man ut och lägger vattenrör i plattan?
Viken sorts rör skall jag använda? Dimensioner?

L
Eftersom du gjuta nytt golv så finns 3 alternativ
1 Lägga ett 22 prisolrör i ett spår ( går med 15 om du har bra tryck på vattnet ) med plasten kvar upp på väggen direkt till kopplingen som har 22 anslutning , inga kopplingar i golvet får det vara
2 eller rörirör ( PEX ) då tillkommer några extra kopplingsdetaljer
Bara få ner det på djup ca 5 cm gjutning ovanför
Prismässig skillnad vet jag inte
Det tredje dra ett rör i taket fram till utkastet

• Gilla
Stommen
  • Laddar…
L Liteavvarje skrev:
1 Lägga ett 22 prisolrör i ett spår ( går med 15 om du har bra tryck på vattnet ) med plasten kvar upp på väggen direkt till kopplingen som har 22 anslutning , inga kopplingar i golvet får det vara
2 eller rörirör ( PEX ) då tillkommer några extra kopplingsdetaljer
Bara få ner det på djup ca 5 cm gjutning ovanför
Prismässig skillnad vet jag inte

Bra tips! Tack.

Prisolrör verkar ju smidigt behövs det gjutas över med 5cm med?
Skall se om jag kan dra det i taket. Men tror inte det blir direkt bra.

PEX har ju sett divideras om i omgångar här på Bygga hus men det känns krångligare. Troligen för att jag inte kan något om det.

• Gilla
GUBE
  • Laddar…
L
Det räcker med 5 cm ovanför prisolen , att såga ur går med en vinkelslip och diamantskiva ,
( men det kommer att damma bra ) och hugga ur biten i mittten och rensa spåret
Finns även att hyra maskin för det , men är dyrt med slitaget på skivan
( kan vara upp till 1000kr mm ), någon köpte egen skiva till hyrmaskinen , vart mycket billigare
Sedan att bocka prisol i 90 så måste du ett bockjärn eller en fjäder i , annars blir det veck

L Liteavvarje skrev:
Det räcker med 5 cm ovanför prisolen , att såga ur går med en vinkelslip och diamantskiva ,
( men det kommer att damma bra ) och hugga ur biten i mittten och rensa spåret
Finns även att hyra maskin för det , men är dyrt med slitaget på skivan
( kan vara upp till 1000kr mm ), någon köpte egen skiva till hyrmaskinen , vart mycket billigare
Sedan att bocka prisol i 90 så måste du ett bockjärn eller en fjäder i , annars blir det veck
Tänkte hyra Maskin. Gjorde det med betonggolvslip precis. Damma bra den med!
Oj 1000kr mm var dyrt. Bra att hålla koll på.
Får nog ta hit en röris för att bocka och koppla. Känns som det är lätt att misslyckas.

• Gilla
Liteavvarje
  • Laddar…
L Liteavvarje skrev:

Kan man ett prisolrör dolt i taket? Eller gäller rir?

Om jag drar röret i golvet får det komma upp ur golvet vid vasken i kök? Se bild Rörledningar och avloppsrör som går från golv till vägg i ett kök.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Är det betonggolv i köket? Köket ät ju inget våtrum så därför får röret komma upp från golvet.
Jag skulle föredra Prisol det håller evigt. RiR är enligt min enkla mening överreklamerat. Hur ofta har ett innerrör dragits ut och ersatts med ett nytt innerrör? Någon som vet?

• Gilla
Stommen
  • Laddar…
Krilleman
T Thomas_Blekinge skrev:
Hur ofta har ett innerrör dragits ut och ersatts med ett nytt innerrör? Någon som vet?
Det har jag gjort flera gånger när klantiga snickare skruvar vilt med sina skruvmaskiner. Självklart måste skruven bort innan ett nytt rör dras i.

• Gilla
Stommen
  • Laddar…
Härligt med snabba svar. Måste det vara 5cm betong ovan prisolröret?

Står i valet mellan att börja bila och att dra dolt i taketbjälklaget.:thinking:

L
Stommen Stommen skrev:
Härligt med snabba svar. Måste det vara 5cm betong ovan prisolröret?

Står i valet mellan att börja bila och att dra dolt i taketbjälklaget.:thinking:
Prisol är utmärkt i betonggolv , där blir inga skruvar
Nej det behöver det inte vara 5 cm , men är bra att ha lite djup för att gjuta igen spåret , lite mer massa , går att ha det grundare och spackla upp

Såhär ser vårt kallvattenrör till lilla toan i källaren, röret har legat ingjutet i betong med ca 3-4 cm betong över sig, röret är ca 47 år gammalt.
Gammalt kallvattenrör i betong, med synbart slitage och korrosion, cirka 47 år gammalt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

L
Demmpa Demmpa skrev:
Såhär ser vårt kallvattenrör till lilla toan i källaren, röret har legat ingjutet i betong med ca 3-4 cm betong över sig, röret är ca 47 år gammalt.
[bild]
Ja det är bra att ha rören i det utförandet så grunt som möjligt , men görs inte så i dag ,
då ligger det i en torr zon och rostar eller ärgar inte , djupt ner i betongen finns fukten , torkar inte ur riktigt , även värmerören lades i golvet när det var självcirk , och håller än i dag
Dom visste vad dom gjorde på den tiden

Det där skulle jag vara väldigt försiktig med, ser ut som asbestisolering.

L
hscn hscn skrev:
Det där skulle jag vara väldigt försiktig med, ser ut som asbestisolering.
Tillbaka på ruta ett med asbets , det var glasullsisolering på den tiden , på alla rör som gjöts in

Om man jämför med oljeledningarna som var mellan oljetank och pannan, dessa låg/ligger på samma djup. På dessa ledningar finns det inte det minsta tendens till ärjning.
Att kallvattenledningen har ärjar så mycket tror jag beror på kondens.

Gällande isoleringen så ser isoleringen sämre ut i början av kallvattenledningen (fotot) än vad det gör en meter från den gick ner i plattan (övergolvet), all annan isolering på tappvattnet har glasullisolering.
Jag vet att det varit(/är) asbest i vissa delar av kåken, hade eternitrör i all frånluft, hade eternitplattor på utsidan av garaget, hade sågade eternitplattor nedgrävda i trädgården som kantskydd. Har (lågstrålande) blåbetong i icke bärande väggar i källaren, har precis rivit ut ca 10 kvadrat.

• Gilla
Liteavvarje
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.