Är det gokänt att ha mjukglödgade kopparrör typ biltemas med art nr 86 980 inbyggda i väggen?

Magkänslan säger att detta inte är ok men inte hittat något direkt om det. Är det pex, rir och prisol som är godkända eller funkar det även med ej isolerade kopparrör? Kondensrisk är ju en fara , är det godkänt att isolera själv med isoleringstejp.?

Har ett mindre rörjobb i ett begränsat utrymme att genomföra där de mjuka rörens egenskaper skulle underlätta dragningen

http://www.biltema.se/sv/Bygg/VVS/Ror-och-rordelar/Kopparror/Kopparror-glodgade-2000018546/

L
Det är cromade rör och korta , inga skarvar på vatten i väggar och bjälklag
Hur långt ska det dras , bäst med RiR pex ,

L Liteavvarje skrev:
Det är cromade rör och korta , inga skarvar på vatten i väggar och bjälklag
Hur långt ska det dras , bäst med RiR pex ,
En skarv i väggen blir det nåt annat är i princip oundvikligt. Men längden på rören är inga problem sträckan är så pass kort. Skarvarna på rören får läggas bakom en inspektionslucka, det hela får omslutas av en liten box av plexi där botten tätas vid genomföringarna och ett litet skvallerrör ansluts. Det faktum att de är förkromade kanske också inverkar? RIR pex är säkert bäst men dragningen blir kort och dimensionen på RIR lösningen ställer till nya utmaningar pga utrymmet i väggen och de böjar som måste till.

L
det går att göra så om det finns lucka för att se skarven , glöm inte att ha stödhylsor i rören
annars kan det bli otätt i klämringskopplingen som du nog kommer att använda

tommib
Prisol är ju mjukglödgade, så var är skillnaden?

tommib tommib skrev:
Prisol är ju mjukglödgade, så var är skillnaden?
Isoleringen tänkte jag, och ja, jag vet inte men med tanke på regelverkets nervösa natur var det lika bra att fråga. Dessutom sitter det 15mm prisol redan och den är inte mjukglödgad utan styv som ett as. Men det finns säkert olika varianter där också

L Liteavvarje skrev:
det går att göra så om det finns lucka för att se skarven , glöm inte att ha stödhylsor i rören
annars kan det bli otätt i klämringskopplingen som du nog kommer att använda
Stödhylsor kommer användas :) , men tror du jag kan använda rören jag länka till?

A
Köp en kort rulle prisol istället. Av ditt inledande inlägg förstod jag det som att du vill kunna böja rören för hand.

F Flaska skrev:
Isoleringen tänkte jag, och ja, jag vet inte men med tanke på regelverkets nervösa natur var det lika bra att fråga. Dessutom sitter det 15mm prisol redan och den är inte mjukglödgad utan styv som ett as. Men det finns säkert olika varianter där också
Jag tror inte biltemarören är mjukare än vanliga prisolrör.

A Emil_K skrev:
Köp en kort rulle prisol istället. Av ditt inledande inlägg förstod jag det som att du vill kunna böja rören för hand.
Ja precis eller åtminstone med rörkrök i den nedre prisklassen.
Jag köper en kort rulle prisol som du säger. Plockade på mig rören på biltema men lämnar tillbaka dem, magkänslan säger att det inte är rätt väg att gå

• Gilla
Liteavvarje
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.