Hej jag har en fundering innan jag sätter mig och beställer delarna till mitt avlopp system
Jag har idag sån luftning som går till taket "skorstenen".. rören är dragna riktigt dumt för att komma åt dessa nu. Passerar liksom i isoleringen förbi snetaket på övervåningen. Kommer inte åt vinden på sidan alls.. Sen har jag bara en smal vind under nocken som är extremt trång..
Har nu efter lite prov konstaterat att denna är tät. För det blir en bubblande ljud i duschbrunnen när man spolar toaletten hårt "10 liter vatten" med hink.
Är mitt i en större badrums renovering nu och ska dra om alla avlopps rör i huset så tänkte göra nått åt detta också.
Jag har hela tiden trott att röret som går till taket ska liksom blåsa ut övertrycket där. Men fick idag veta att denna luftning är till för att suga in luft.
Har fortfarande kvar min egna teori i huvudet.. Blir det ingen övertryck framför spolningen som måste ut?.. eller är det bara luften efter spolningen som måste dit för att inte suga vattenlåsen torra? Varför blir det då bubblande ljud i dusch brunnen?
Jag har enskild avlopp system som är direkt ansluten till en 3 kammarbrunn..
Har ni någon erfarenhet med dessa Vakuum ventiler som går att instalera inomhus för att slippa dra om röret i vinden? Det hade underlättat sjukt mycket genom att bara använda sig av en sådan ventil som hamnar i en högre position än den vattenlås som sitter högst upp i systemet
bifogar en bild på sån ventil som jag funderar på
Jag har idag sån luftning som går till taket "skorstenen".. rören är dragna riktigt dumt för att komma åt dessa nu. Passerar liksom i isoleringen förbi snetaket på övervåningen. Kommer inte åt vinden på sidan alls.. Sen har jag bara en smal vind under nocken som är extremt trång..
Har nu efter lite prov konstaterat att denna är tät. För det blir en bubblande ljud i duschbrunnen när man spolar toaletten hårt "10 liter vatten" med hink.
Är mitt i en större badrums renovering nu och ska dra om alla avlopps rör i huset så tänkte göra nått åt detta också.
Jag har hela tiden trott att röret som går till taket ska liksom blåsa ut övertrycket där. Men fick idag veta att denna luftning är till för att suga in luft.
Har fortfarande kvar min egna teori i huvudet.. Blir det ingen övertryck framför spolningen som måste ut?.. eller är det bara luften efter spolningen som måste dit för att inte suga vattenlåsen torra? Varför blir det då bubblande ljud i dusch brunnen?
Jag har enskild avlopp system som är direkt ansluten till en 3 kammarbrunn..
Har ni någon erfarenhet med dessa Vakuum ventiler som går att instalera inomhus för att slippa dra om röret i vinden? Det hade underlättat sjukt mycket genom att bara använda sig av en sådan ventil som hamnar i en högre position än den vattenlås som sitter högst upp i systemet
bifogar en bild på sån ventil som jag funderar på
Medlem
· Västra Götaland
· 217 inlägg
eftersom du har eget avlopp så ska du glömma detta med vakumventiler ,,det fungerar ju som så i ett enskilt avlopp att syre skall ner i bädden o trekammar brunnen o då e ju avluftningen otroligt viktig
Har du luftning som du beskriver så borde du inte ha problem med vattenlåsen, såvida det inte har blivit tätt någonstans. Som Renoverarn säger så finns det luftning av två skäl när man har enskilt avlopp, där det viktigaste är att förse anläggningen med syre så nedbrytningsprocessen i slamavskiljare och markbädd/infiltration fungerar.
Nu är det väl först på senare år som man har byggt bäddar med ventiler i slutet som gör att det faktiskt kan bli ett luftflöde.
Nu är det väl först på senare år som man har byggt bäddar med ventiler i slutet som gör att det faktiskt kan bli ett luftflöde.
Hej.. Ok jag förstår.joflopp skrev:Har du luftning som du beskriver så borde du inte ha problem med vattenlåsen, såvida det inte har blivit tätt någonstans. Som Renoverarn säger så finns det luftning av två skäl när man har enskilt avlopp, där det viktigaste är att förse anläggningen med syre så nedbrytningsprocessen i slamavskiljare och markbädd/infiltration fungerar.
Innan jag köpte huset i december.. så kunde jag verkligen ingenting. Man börjar ju sätta in sig i det mesta när man är nyfiken
Men om det är bara därför luftning är viktigt så kommer jag nog att köra med en vakuum ventil och plugga röret som går till taket.
Ska nämligen gräva om avlopp systemet utvändigt till sommarn.. Blir nog eventuellt en reningsverk eller så filterbädd.
Jag är ju inte helt insatt i hur allt fungerar med "3 kammar brunn". Men jag tycker att det är lite skumt att anslutningen från huset går in undervattennivå i kammare 1.
Är detta vanligt?
Medlem
· Västra Götaland
· 217 inlägg
om du gör en ny filterbädd så MÅSTE du ha luftning över tak ,,,absolut ingen vakumventil ,minireningsverk är väl bra om gillar att sköta det ,,får ju ha avloppsrening som hobby,, ring antingen kommun eller någon entreprenör eller tillverkare o kolla detta med avluftningen innan du gör något dumt
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 inlägg
Renoverarn, om nu TS skriver att inloppet går in under vattennivån i kammare 1 så kan ventilationen av bädden ALDRIG fungera med rör ut på taket.
Bubblandet i golvbrunnen beror till 99% att röret kommer under vattennivån i kammare 1 och som TS skriver så ska luftningen släppa IN luft och övertrycket framför spolningen måste komma ut i 3 kammarbrunnen men ligger den under ytan så kommer inte luften ut så lätt.
Det verkar mera behövligt att åtgärda nivån i brunnen än att ge sig på luftningen på taket.
Protte
Bubblandet i golvbrunnen beror till 99% att röret kommer under vattennivån i kammare 1 och som TS skriver så ska luftningen släppa IN luft och övertrycket framför spolningen måste komma ut i 3 kammarbrunnen men ligger den under ytan så kommer inte luften ut så lätt.
Det verkar mera behövligt att åtgärda nivån i brunnen än att ge sig på luftningen på taket.
Protte
Vi har eget avlopp med trekammarbrunn och infiltration med två avluftningsrör som sticker upp ur marken.
Vi bytte alla avloppsstammar i höstas och hade innan dess ingen luftning alls. Rörisen valde att sätta en stamm med vakumventil i trapphallen och då var det aldrig något prat om att man inte fick det. Det har dessutom fungerat klockrent...
Vi bytte alla avloppsstammar i höstas och hade innan dess ingen luftning alls. Rörisen valde att sätta en stamm med vakumventil i trapphallen och då var det aldrig något prat om att man inte fick det. Det har dessutom fungerat klockrent...
Medlem
· Västra Götaland
· 217 inlägg
dessa rörkrökare till att va inkompetenta ,,,luftaren på huset e som en skorsten ,varm luft stiger o drar med sej syre ner i bädden via slamavskiljaren om den nu e i ordning ,,så dessa vakumventiler har inte i ett avlopps system att göra
Hmmm..låter ju inte bra. Bör jag åtgärda detta? Vad kan hända. Tidigare fanns som sagt ingen luftning alls.renoverarn skrev:
Vakumventilen sitter ju i trappen till övervåningen så det är ju inte så långt att dra den vidare upp genom taket isf. Dock kommer den hamna ganska långt ner på taket isf...
Renoverarn; du ser världen lite för svart eller vitt. Längs med min infiltrationsbädd löper tex ventileringsrör som mynnar på bägge sidor så bädden får så mycket luft den vill.
När jag byggde min anläggning så frågade jag tillverkaren specifikt om just avluftning och fick svaret att jag kunde ju sätta dit en om det kändes bättre för mig men det hade ingen som helst betydelse för luftningen av bädden, den skötte sig själv.
Så, kanske dags att vidga vyerna lite?
När jag byggde min anläggning så frågade jag tillverkaren specifikt om just avluftning och fick svaret att jag kunde ju sätta dit en om det kändes bättre för mig men det hade ingen som helst betydelse för luftningen av bädden, den skötte sig själv.
Två sådana ventilationsrör har jag också vid bädden.Dalbotös skrev:Renoverarn; du ser världen lite för svart eller vitt. Längs med min infiltrationsbädd löper tex ventileringsrör som mynnar på bägge sidor så bädden får så mycket luft den vill.
Medlem
· Västra Götaland
· 217 inlägg
gör som ni vill men klaga inte när bädden krånglar
Medlem
· Västra Götaland
· 217 inlägg
dalbotös det kan va intresant att höra vad du har för märke på ditt avlopp