Hek

Jag har två dränkbara pumpar jag har använt för att pumpa bort vatten på ängen där min infiltration liggger.

Idag testade jag båda men ingen av dem funkade. Jag fick den ena att gå igång men när flottören slog av ville den ej gå igång igen. Det låter om motorn men rätt svagt och pumparna går ej igång.

Kan det bero på att vattnet är för kallt?

Några tips på hur jag kan få dem att funka eller någon dränkbar pump som funkar när det är kallgrader?

Pumparna är lowara doc/3 och alko 11001.

Förklaringen är inte så enkel som att det har frusit i pumparna, och de behöver tinas upp?

Jag förvarade dem inomhus över natten men det hjälpte inte.

Hur är utloppsslangen fruset där?

Lyckats suga i sig något skit? På vissa modeller går det att lossa inloppet och rengöra.
Kan de ha kört torrt för länge och motorn tagit skada?

sir_daniel sir_daniel skrev:
Hur är utloppsslangen fruset där?
Inget är fruset de har stått inomhus över natten.

L
Kärvar i bussningen som är på axeln mellan motor och pumphus , sitter några skruvar på undersidan skitgallret , öppna och snurra impellern för hand , kanske försöka få lite olja på axeln där
så släpper det nog

Impellern kleggar mot pumphuset?
Brummar den men står still? Löser termoskydet?

M MagHam skrev:
Impellern kleggar mot pumphuset?
Brummar den men står still? Löser termoskydet?
Brummar men står still. Vet ej om termoskyddet löst ut men jag tror ej det. Den stod inne och jag tog ut den utomhus och anslöt till el men den pumpar ej vatten utan brummar bara.

Att bådas startkondensator gått låter otroligt, annars är det en möjlig orsak.
Skruva du isär pumphuset och se att inte impellern kleggar mot sidorna på pumphuset.
Varje vår får jag göra den operationen på en eller ett par pumpar i mitt Baga reningsverk (som står oanvänt på vintern)

• Gilla
Liteavvarje
  • Laddar…
Impellern kärvade och kunde ej rotera fritt. Jag tog bort gallret och spolade impellern med varmvatten och då försvann skräpet som satt fast. Nu funkar den igen.

• Gilla
Liteavvarje och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.