Har denna ventil innan min hydrofon. Var inne i en VVS affär men de visste inte vad det var för något. Grejern är den att den läcker och jag gissar på att det är någon form av säkerhetsventil om trycket blir för högt. Ventil med okänd funktion, täckt av damm och spindelnät, misstänkt läckande säkerhetsventil.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Händer som håller en liten mässingsventil, möjlig säkerhetsventil, med tecken på läckage.
Skapa konto
En hand håller en okänd ventil som misstänks vara en säkerhetsventil från ett byggprojekt.
Skapa konto
Närbesked av en metallventil som läcker vatten, placerad framför en hydrofon, med tecken på korrosion och avlagringar.
Skapa konto

Krilleman
Efter som du har eget vatten kanske någon typ av luftinjektor (micronizer)?

Jag har aldrig sett dylik detalj förut vad jag kan minnas.

L
Inte jag heller , är det en kula i botten med fjäder så är det för övertryck behövs inte , skruva i något i hålet

Staffans2000
Jag har inte heller sett något liknande. Med tanke på konstruktion tippar jag på att det är en säkerhetsventil. Precis som TS förestlog.

Har också varit inne på att ta bort den helt. Men man blir ju alltid lite osäker. Vad skulle hända om pumpen inte slår ifrån och bara fortsätter öka trycket i hydrofonen? Det är väl i detta läget som denna ventil ska släppa på trycket?

L
Du har väl tryckströmställare som startar och stoppar , och 6 bars säkerhetsventil på vattnet
så då händer inget

Det är en liten vakumventil. Du kan slänga den och plugga hålet. Allt kommer att funka som vanligt utan den.

• Gilla
Liteavvarje
  • Laddar…
Staffans2000
Immobil Immobil skrev:
Det är en liten vakumventil. Du kan slänga den och plugga hålet. Allt kommer att funka som vanligt utan den.
Det kan det ändå inte vara.

• Gilla
Rickie
  • Laddar…
Det kan väl inte vara så svårt att räkna ut funktionen om den är lös.

• Gilla
lindahl
  • Laddar…
Det ser då ut att kunna vara en vacuumventil, för att underlätta urtappning?

Staffans2000
Eftersom kulan pressas inåt av fjädern, kan det inte vara en vakuumventil.

W
Inte för att jag kan nåt om vvs men, är det inte som det tidigare sagts en vakuumventil eller nåt åt det hållet? När den är inkruvad helt så slår kulan i botten på "sätet" när du skuvar ut den en bit så hamnar kulan i ett mellanläge varvid luften kan komma förbi.

Det ser precis ut som den ventil vi har direkt ovanför backventilen (sitter i precis samma typ av nippel med 1" i båda ändarna och det lilla hålet på sidan) högst upp i den borrade brunnen. Den öppnar när trycket understiger 1 Bar för att tömma slangen från brunnen upp till huset när vi stänger av vattnet (sommarstuga). Dock sitter din lite annorlunda men den kanske är till för att släppa in luft för att lättare tömma systemet med en ventil som sitter lägre.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.