Såg att det finns lite gratisprogram för att beräkna böjställen på nätet. Tex http://www.benditonline.com/
Någon som har använt och tycker det funkar? När man har 6 böjar på ett rör, så blir det kanske lite tråkigt att pröva sig fram...
Någon som har använt och tycker det funkar? När man har 6 böjar på ett rör, så blir det kanske lite tråkigt att pröva sig fram...
Lättast och bäst är väl att ta ut "konstanten" för just det verktyg man har och med hänsyn till hur man själv jobbar med det. Dvs så man kan ta alla mått C-C och sen veta var man ska sätta mothållsklacken på verktyget. Två streck på röret för varje bock är allt som behövs ett för där centrum färdig bock ska hamna och ett med avdragen konstant där man sätter än klacken.
Okej, tack för tipsen. Förstår inte rikrig hur jag skall använda pdf-en. Om jag nu vill bocka ett rör 30 grader ut från väggen för att träffa anslutning till radiator, hur tar jag reda på var jag skall göra 30-gradarn enklast?
I några fall blir det 5 bock på samma rör i alla dimensioner, är det i överkant eller delar man upp i två delar och skarvar (löd)?
I några fall blir det 5 bock på samma rör i alla dimensioner, är det i överkant eller delar man upp i två delar och skarvar (löd)?
M
Marcussjogren
Medlem
· Västra Götaland
· 3 081 inlägg
Marcussjogren
Medlem
- Västra Götaland
- 3 081 inlägg
Din rörbock har en konstant, som GK100 säger. Du har en klack på bockverktyget (där mothållet börjar så att säga).M -MH- skrev:Okej, tack för tipsen. Förstår inte rikrig hur jag skall använda pdf-en. Om jag nu vill bocka ett rör 30 grader ut från väggen för att träffa anslutning till radiator, hur tar jag reda på var jag skall göra 30-gradarn enklast?
Från den till ytterkant på den färdiga bocken till klacken är det ett konstant avstånd. Mitt bockverktyg har t ex 65mm från klacken till ytterkant av bocken.
Om du då har ett 100cm rör där du vill ha en 20cm stump mot toaletten (efter bocken) så räknar du från den bockade delen och lägger till konstanten så vet du var du ska sätta klacken. I mitt fall 26,5cm från änden mot toaletten.
Då får du ca 20cm som går ut från väggen.
Sen har man en liten utvidgningseffekt när röret bockas, men den brukar inte vars så stor och är sällan ett problem att kapa bort.
Det bästa är att ta lite stumpar, mäta och testa, så får du snart ett hum om det hela.
M
Marcussjogren
Medlem
· Västra Götaland
· 3 081 inlägg
Marcussjogren
Medlem
- Västra Götaland
- 3 081 inlägg
Har försökt beskriva det i bifogad bild.
Röda kladdet motsvarar det som jag anser är ”klacken”. Det är där som mothållet börjar.
Grönt streck är där rörets insida av bocken hamnar.
Blått sträck är där röret utsida av bocken hamnar.
Dvs - du har två konstanter men det är i princip bara den som anger yttre delen som används.
I mitt fall så är diffen mellan nedre gröna strecket och blå sträcket 65mm så det är det värdet jag adderar eller subtraherar för att få bocken på rätt ställe.
T ex om jag har ett 100cm rör och vill att det ska vika av 90 grader, väggen är 50cm på ena sidan och 50cm på andra sidan.
Då måste jag sätta klacken 43,5cm in på röret för att få totala längden 50cm (som väggen är lång).
Röda kladdet motsvarar det som jag anser är ”klacken”. Det är där som mothållet börjar.
Grönt streck är där rörets insida av bocken hamnar.
Blått sträck är där röret utsida av bocken hamnar.
Dvs - du har två konstanter men det är i princip bara den som anger yttre delen som används.
I mitt fall så är diffen mellan nedre gröna strecket och blå sträcket 65mm så det är det värdet jag adderar eller subtraherar för att få bocken på rätt ställe.
T ex om jag har ett 100cm rör och vill att det ska vika av 90 grader, väggen är 50cm på ena sidan och 50cm på andra sidan.
Då måste jag sätta klacken 43,5cm in på röret för att få totala längden 50cm (som väggen är lång).
M
Marcussjogren
Medlem
· Västra Götaland
· 3 081 inlägg
Marcussjogren
Medlem
- Västra Götaland
- 3 081 inlägg
I och med att mitt verktyg klarar både 12 och 15mm rör så är det givetvis olika konstanter för dessa, dels eftersom röret har en mindre diameter, men även för att dess anhåll i mitt fall är närmre klacken.
Klicka här för att svara