806 läst ·
10 svar
806 läst
10 svar
Läckande hydrortank
Hej
Har ett rosthål i min hydrofortank, vilket gör så det sprutar ur sig vatten.
Den är från - 49 så den har nog gjort sitt. Ringpumpen funkar men läcker lite ur axeln.
Vill nu byta ut allt.
Jag har ca 7 m djup grävd brunn. Ca 25 till inkommande vatten nere i källaren under huset. 6 meter till badrummet och 4 m till köket.
Vill hålla ner kostnaderna och försöka byta själv.
Vilken jetpump och hydropress tank (?) behöver jag ? Har två tonåringar + mig själv boendes. Badar i badkar då och då.
Har ett rosthål i min hydrofortank, vilket gör så det sprutar ur sig vatten.
Den är från - 49 så den har nog gjort sitt. Ringpumpen funkar men läcker lite ur axeln.
Vill nu byta ut allt.
Jag har ca 7 m djup grävd brunn. Ca 25 till inkommande vatten nere i källaren under huset. 6 meter till badrummet och 4 m till köket.
Vill hålla ner kostnaderna och försöka byta själv.
Vilken jetpump och hydropress tank (?) behöver jag ? Har två tonåringar + mig själv boendes. Badar i badkar då och då.
Redigerat:
M
Marcussjogren
Medlem
· Västra Götaland
· 3 081 inlägg
Marcussjogren
Medlem
- Västra Götaland
- 3 081 inlägg
Järnfilter till villor brukar man inte missa, brukar vara typ 30-50 liters tuber som står på marken.H högmo skrev:
Anledningen till att jag undrade vara bara pga att man kan få lite sämre effekt från filtret om man använder en pumpautomat.
Har man inget behov av filtrering eller annat så lär en pumpautomat fungera alldeles utmärkt även om jag inte själv har någon praktisk erfarenhet av dem.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 047 inlägg
Filtret före pumpen tar nog livet av pumpen, filtrets motstånd + sughöjden gör nog att det blir vacuum i pumpens inlopp och det kan kavitera. Filtret ska sitt efter pumpen.
Orkar ringpumpen hålla trycket så varför byta? Ringpumpar håller i evigheter. Prova att dra åt muttern vid axeln lite så kanske det slutar droppa.
Protte
Orkar ringpumpen hålla trycket så varför byta? Ringpumpar håller i evigheter. Prova att dra åt muttern vid axeln lite så kanske det slutar droppa.
Protte
Du har säkert rätt.
Jag har ett rosthål i min 300 l tank. Ny sån kostar i runda slängar + 10000.
Har pratat med någon som är lite insatt i det här idag.
Han förespråkar en jetpump med 60 l hydropresstank. Han säger de är tysta, enkla och driftsäker.
Så jag tittar lite på sån anläggning nu.
Jag har ett rosthål i min 300 l tank. Ny sån kostar i runda slängar + 10000.
Har pratat med någon som är lite insatt i det här idag.
Han förespråkar en jetpump med 60 l hydropresstank. Han säger de är tysta, enkla och driftsäker.
Så jag tittar lite på sån anläggning nu.
Den bör ha en lyfthöjd ( tryck ) på min 5 bar , normaltryck i villa ca 3,5 - 4 kg ställs in
Tänk då på att det finns jet och jet , dom flesta som säljs är 1 fas ( stickpropp ) med alla delar påmonterade , medans 3 fas är endast pumpen med tryckkärl , men du har redan en tryckströmbrytare , det som kan behövas är ett nytt motorskydd , var sitter pumpen
ute inne , sitter den ute så försök att få motorskyddet inne , inget kul om det löser på vintern
p-g-a att elverket får fel , och skotta snö till grop i gräsmattan
Tänk då på att det finns jet och jet , dom flesta som säljs är 1 fas ( stickpropp ) med alla delar påmonterade , medans 3 fas är endast pumpen med tryckkärl , men du har redan en tryckströmbrytare , det som kan behövas är ett nytt motorskydd , var sitter pumpen
ute inne , sitter den ute så försök att få motorskyddet inne , inget kul om det löser på vintern
p-g-a att elverket får fel , och skotta snö till grop i gräsmattan
Allt är i källaren under huset. Har tänkt att köpa ett ny strömbrytare när jag ändå håller på. Det blir för tre fas. Tänkte åka till Jula imorgon och titta vad dom har för kopplingar och slangar etc. Jetpumpen och tanken skickar jag efter från rinkaby eller liknande.
Känns lite som det är fel årstid att hålla på med det här nu. Men vad gör man
Känns lite som det är fel årstid att hålla på med det här nu. Men vad gör man
Klicka här för att svara