Hej,

Är i färd med att renovera köket och har nått avloppsdelen av köksplaneringen. Diskhon flyttas 56cm från nuvarande plats vilket medför att avloppsrören kommer behöva gå antingen genom/mellan stommarna eller under skåpen. Sockeln är 8cm hög och jag oroar mig för hur böjen från golvanslutningen ska rymmas under den. Jag kan omöjligt vara den första som har detta problem och söker mig därför hit.

Det finns säkert någon VVS-veteran här som har bättre koll än mig. Hur skulle ni ha löst det? Vad bör jag tänka på?

Mvh

När jag renoverade kök så var 15cm sockelhöjd mer standard. Jag har funderat över problemet med de nya lägre socklarna.

Har du möjlighet att riva även i golvet så skulle jag försöka dra om avloppet i golvet, så det kan komma rakt upp på rätt ställe.

Kapustin Kapustin skrev:
Hej,

Är i färd med att renovera köket och har nått avloppsdelen av köksplaneringen. Diskhon flyttas 56cm från nuvarande plats vilket medför att avloppsrören kommer behöva gå antingen genom/mellan stommarna eller under skåpen. Sockeln är 8cm hög och jag oroar mig för hur böjen från golvanslutningen ska rymmas under den. Jag kan omöjligt vara den första som har detta problem och söker mig därför hit.

Det finns säkert någon VVS-veteran här som har bättre koll än mig. Hur skulle ni ha löst det? Vad bör jag tänka på?

Mvh
hur mycket sticker röret upp ur golvet?

Claes Sörmland
Och vad är det som kommer upp i golvet? Standard 75 mm?

Kanske om det ska dras längs golvet: Det är inte helt kosher men ett 88 grader 75 mm grenrör i befintligt avlopp bygger inte mycket och sen 50 mm ut från det längs med golvet. Sätt spolmöjlighet i toppen av grenröret (åtkomligt lock) för att kunna göra något åt köksgucket som kommer efter några år.

Grått 75 mm PVC grenrör med tre anslutningar för avloppsinstallation.

Påbörjade rivningen av köket idag, ska mäta hur mycket rören sticker upp när vi kommit dit. Lösningen "SSSS" gjorde ser ut att funka även här!

Mvh

Krilleman
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.