Håller på att bygga om mitt kök, i en villa, och innan jag går på min nuvarande plan vill jag säkra att jag verkligen kan flytta avloppet som jag vill.

Bifogar en skiss (ej skalenlig).
Svarta linjer är golvbjälklaget cc 600 (ungefär, gammalt hus).
Röda krysset är där avloppet kommer upp från källaren (kan tyvärr inte dra om det där så det är där det kommer upp). Blå rutan är nuvarande bänk.
Den lila ringen är där jag vill det skall gå upp i den nya bänken (grön) och linjen mellan är dragningen i golvet.
Vatten kommer dras samma väg men det ser jag inte som ett problem.

Avlopp från diskmaskin kommer behöva gå i den förlängda delen på vänstra sidan men jag förutsätter att om jag kan lösa diskbänk borde även det fungera även om det då lägger till ett T eller hellre ett Y. Skulle eventuellt kunna dra detta i en trumma över golv via den oranga linjen.

Golvet skall läggs om helt så har full åtkomst till bjälklaget. Om det hjälper så går det ju dessutom att utnyttja sockeln under den gröna ytan.

Det är alltså en flytt om ca 1800 m tvärs bjälklag och sedan 2500 mm längs bjälklag där jag måste förlägga avloppet i golvet.

Är detta möjligt eller finns det regler eller liknande som gör att det är tvärstopp på detta?

avlopp.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Inte helt lätt att förstå din beskrivning/ritning, men i de flesta fall går det ju att lösa på något sätt. Det kan ju bli problem med håltagning i flera golvbjälkar om det saknas underliggande stöd eller är stora spännvidder t.ex. Långa längder med dåligt fall kan ju långsiktigt ge större risk för stopp.

Vet inte vad reglerna säger om det här men alldeles oavsett det så hade ju jag definitivt inte velat ha några som helst skarvar i bjälklaget, oavsett om vi pratar inkommande vatten eller avlopp. Ett läckage där kan ta rätt lång tid att upptäcka och då har det hänt mycket med det vattnet.
Jag hade lagt allt i sockeln. Blir det ett läckage kommer vatten förhoppningsvis att sippra ut på golvet så att det går att upptäcka, rören (skarvarna) ligger åtkomliga för reparation, och skadorna blir förhoppningsvis mer begränsade. Jag ser då framför mig att "sockeln" egentligen inte är en sockel utan att skåpen står på fötter och det sitter en hyfsat enkelt löstagbar sockelbräda framför benen.

Håltagningen i balkarna ser jag inte som ett problem. Av det jag läst mig till skall det fungera som jag tänkt. Speciellt om jag förstärker med plywoodskivor där jag tar tar hålen. Som ritat är det väldigt nära stöd från undervåning.

Dra i sockeln är tyvärr inget alternativ med denna köksplanering. Jag måste ju ta mig från det röda krysset till den gröna rutan och där finns ingen sockel.

Om läckan är så stor att det sipprar ut mellan sockel och golv då känns det för mig som att det nästan lika fort skulle synas i taket i våningen under.
Men jag håller med. Det känns lite olustigt att ha skarvade rör på detta sätt.

Inkommande vatten får man inte skarva, det vet jag. Det är dock inget problem.

Bild utan alla linjer....

Schematisk ritning av köksrenovering som visar ny och gammal bänk, diskmaskin, och väggar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Redigerat:
Avloppsrör lägger man ju med böjar "skarvar" i ett mellanbjälklag hela tiden.

Att bara förstärka en genomgående 110mm håltagning i flera bjälkar kräver ju mer förstärkning än bara plywoodskivor. Kortlingar och förstärkta bjälkar är vanligt. Dessutom brukar man försöka gå snett för att sprida den försämrade bärigheten/underlätta förstärkning med kortlingar.

GoForIt GoForIt skrev:
Avloppsrör lägger man ju med böjar "skarvar" i ett mellanbjälklag hela tiden.

Att bara förstärka en genomgående 110mm håltagning i flera bjälkar kräver ju mer förstärkning än bara plywoodskivor. Kortlingar och förstärkta bjälkar är vanligt. Dessutom brukar man försöka gå snett för att sprida den försämrade bärigheten/underlätta förstärkning med kortlingar.
Det krävs väl inte 110mm till ett köksavlopp?

nimhed nimhed skrev:
Det krävs väl inte 110mm till ett köksavlopp?
Nej, det går ju att köra med 50mm också. Med betydligt högre risk för stopp..

Tanken är 50. Möjligen 75 beroende på hur det blir med fall etc. Renslucka sitter precis under X och man kan då rensa uppströms från den om det mot förmodan skulle behövas.
Ordet jag letade efter när jag skrev "regler eller liknande" var nog, "vad säger sunt förnuft".

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.