Idag tog jag mig ner i källaren för att undersöka ett konstigt skvalande ljud och upptäckte att det flödade friskt från ett skvallerrör på pumpsidan av hydroforen.
Efter en kort felsökning så lokaliserades felet till vad jag kan tyda som en termostatstyrd magnetventil. När jag skruvade ner temperaturvredet på termostaten så stängde ventilen och när jag skruvade upp igen så öppnade den. Vad har anordningen för funktion till att börja med och hur konstaterar jag vad som är fel?
Efter en kort felsökning så lokaliserades felet till vad jag kan tyda som en termostatstyrd magnetventil. När jag skruvade ner temperaturvredet på termostaten så stängde ventilen och när jag skruvade upp igen så öppnade den. Vad har anordningen för funktion till att börja med och hur konstaterar jag vad som är fel?
Röret från magnetventilen leder ner i en golvbrunn. Tempgivarsladden följer den ena föredetta brineledningen ut. Brunnen var tills för ett par månader sedan kombinerad energi och vattenbrunn. Nu är det nytt hål borrat och en ny pump är installerad.
Det var då en VP med brainslangar i hålet som satt där förut , troligtvis är det en tempgivare i borrhålet för att öppna och pumpa ut vatten om frysrisk i övre delen av hålet kunde bli ,
Om det frös där , så skulle även färskvattnet frysa
Du får tänka till själv om du behöver den funktionen nu , är det bara en vattenbrunn nu så fryser det inte i hålet , om det är anslutningar på frostfritt djup , finns frysrisk så måste du nog ha den kvar
Om det frös där , så skulle även färskvattnet frysa
Du får tänka till själv om du behöver den funktionen nu , är det bara en vattenbrunn nu så fryser det inte i hålet , om det är anslutningar på frostfritt djup , finns frysrisk så måste du nog ha den kvar
Brunnen frös när man körde värmepumpen länge på full effekt. En av anledningarna till att jag skaffade en ny anläggning. Så de senaste åren har bergvärmepumpen bara gått som grundvärme. Faktum är att det inte är förrän idag som den där termostatstyrda saken har gett ett livstecken ifrån sig.
Men om jag tolkar allt rätt så kommer jag inte att behöva den mer.
Men om jag tolkar allt rätt så kommer jag inte att behöva den mer.
Det troliga då är att vatten och VP-slangar går tillsammans då .
Har du ett nytt borrhål , antingen för vatten eller VP och rör och slangar ligger skilda åt , på betryggande avstånd , så ingen frysrisk är för vattnet så kan du skrota det där ,
men spara termostatlådan , magnetventilen och givaren om du hittar den , det är någon 2000 lapp
Pass på för det är spänning till lådan nu vad jag förstår , så du inte får dig en smäll
Har du ett nytt borrhål , antingen för vatten eller VP och rör och slangar ligger skilda åt , på betryggande avstånd , så ingen frysrisk är för vattnet så kan du skrota det där ,
men spara termostatlådan , magnetventilen och givaren om du hittar den , det är någon 2000 lapp
Pass på för det är spänning till lådan nu vad jag förstår , så du inte får dig en smäll
Klicka här för att svara