Vi har egen brunn och anlitade en VVS firma för snart ett år sedan som bytte våran pump och då byttes även tryckströmbrytare och motorskydd, allt nytt dvs. Då hade vi en 24L hydropress och det fungerade ganska bra men man fick justera trycket i kärlet ganska ofta. Så vi har monterat en ny 60L för ett par månader sedan och grundtrycket i denna var ca 1.5bar. Vi skulle öka trycket lite men verkade inte behövas då det var bra fjutt i kran och dusch i ett par veckors tid.

Sedan dess har det bara blivit sämre tryck och ibland kommer det nästan inget när man duschar. Nu har min bekant som sysslat med VVS på hobbynivå pumpat i 3,5 bar i hydropressen, efter vi haft en kran öppen med pump etc avstängda. Jag vet inte alls varför det skulle vara 3,5 bar då jag läst att man bör ha 0.3 bar under tillslagstrycket i hydropressen. Vilket i min värld skulle bli 1.8-2 bar.

Trots detta så är trycket dåligt. Det är bra fart en liten stund men sen är det ganska ruttet tryck.

Jag trodde allt skulle bli toppen efter firman bytt pump och skickat en faktura på 20 000kr, men så var det ju uppenbarligen inte :(

Glömde nämna att kranen i köket spolar ut vatten när man te.x spolar i toaletten eller har öppet en annan kran. Men så fort vatten inte tas från annat håll än köket så är kökskranen tät. Tror den är rätt slut och ska bytas men fattar inte varför den bara läker när man tar vatten.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.