Har bergvärme som värmer en tank upp till ca 56-60 grader varifrån vi får varmvatten. Ut i kranarna har vi endast ca 40 grader. Vi har bytt blandningsventil utan att varmvattnet blir varmare. Varmvattenröret in i blandningsventilen är betydligt varmare än det ut från ventilen och ventilen är inställd på max vilket är 65 grader. Känns som det fortfarande är något knas med ventilen. Är det så att den "måste" blanda in kallvatten eller hur funkar en sådan ventil? Andra förslag till lösningar på problemet?

L
Ta ett foto på blandningsventilen , en del går att justera

Sitter lite trångt till så svårt att ta ett bra kort. Bortre röret är varmvatten in. Kallvatten kommer underifrån och varmvatten ut framåt i bilden.

• Trångt utrymme med synliga vattenrör: varmvattenrör in uppifrån, kallvattenrör nedifrån och varmvattenutlopp framåt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
L
En del av den typen är ställda i ett mitt i läge , ställ upp den till max , lossa stjärnskruven på ratten , lyft ratten vrid den i luften nästan ett halv varv mot minus , sätt tillbaka ratten och vrid mot högre temp , den går lite längre då

• Gilla
sb2
  • Laddar…
Tack! Kollar imorgon och återkommer.

Testade redan ikväll men tyvärr ingen markant skillnad i temperatur i kranen..

För att förstå rätt:
Vv in till blandarventil är riktigt varm men vv ut från blandarventilen är svalt hur man än ställa in ventilen?
Kanske blandaren är konstruerad så att den aldrig släpper ut varmare än 40C och inte går att lura. Det finns troligen en föreskrift som vill ha det så.
Vad kan man göra? Skaffa en gammal blandningsventil innan föreskriften, eller ta bort blandningsventilen och skicka ut vv direkt ut i vv-ledningen.

Man får inte ha varmare vatten än 65. Men eftersom en värmepump aldrig når upp i det så är ventilen onödig. Ta bort den.
Av nån konstig anledning verkar det f ö vara en "kosmisk konstant" att dessa VV-blandare aldrig fungerar.

L
Du har en ny ventil där , fabrikat och typ ( ursäkta sattes den rätt väg ) bara en undra , det kan även komma skit i den vid byte , vrida fram ( max ) och tillbaka ( min ) under störttappning fungerar i bland
Som Thomas_Blekinge säger , har du fått rätt ventil , dom finns i olika temperaturer
VV ska förgås av en blandningsventil så det säkerställs att VV i tappkran inte överstiger +55C p-g-a- skållningsrisk enligt dom bestämmelser som är i dag

T Thomas_Blekinge skrev:
För att förstå rätt:
Vv in till blandarventil är riktigt varm men vv ut från blandarventilen är svalt hur man än ställa in ventilen?
Kanske blandaren är konstruerad så att den aldrig släpper ut varmare än 40C och inte går att lura. Det finns troligen en föreskrift som vill ha det så.
Vad kan man göra? Skaffa en gammal blandningsventil innan föreskriften, eller ta bort blandningsventilen och skicka ut vv direkt ut i vv-ledningen.
Blandaren ska kunna ge 65 grader. Den ger kallare vatten om man skruvar ner den men ger max ca 40 grader och inte 65. Varmvattnet i tanken är ca 55-60 grader så blandaren blandar ner det till 40 även i maxläget.

M MagHam skrev:
Man får inte ha varmare vatten än 65. Men eftersom en värmepump aldrig når upp i det så är ventilen onödig. Ta bort den.
Av nån konstig anledning verkar det f ö vara en "kosmisk konstant" att dessa VV-blandare aldrig fungerar.
Glömde nämna att vi har möjlighet att elda också och tanken kan då gå upp till 70-80 grader. När vi eldar och har 70-80 grader i tanken blir varmvattnet varmare men max kanske 50 grader.

L Liteavvarje skrev:
Du har en ny ventil där , fabrikat och typ ( ursäkta sattes den rätt väg ) bara en undra , det kan även komma skit i den vid byte , vrida fram ( max ) och tillbaka ( min ) under störttappning fungerar i bland
Som Thomas_Blekinge säger , har du fått rätt ventil , dom finns i olika temperaturer
VV ska förgås av en blandningsventil så det säkerställs att VV i tappkran inte överstiger +55C p-g-a- skållningsrisk enligt dom bestämmelser som är i dag
Har tyvärr inte koll på fabrikatet. Det var en bekant som är vvs kunnig som satte dit den så hoppas han har koll på vad han gjorde ang frågan om den är åt rätt håll. Det står max 65 grader på blandaren.

L
Rackartyg med blandaren , det enda som jag kan tänka mig nu , ( och den sitter rätt väg )
är pilar och bokstäver på sidan om den i s.k. färdriktningen på vattnet

Jag har själv varit inne på att ta bort den helt och leva med risken att varmvattnet är för varmt då vi eldar. Det är ju inte superofta vi gör det...

L
Ett måste då är termostatblandare som spärras till + 55C där barn vrider kranar
frugan blir glad , stekpannan diskas bättre med hett

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.