Hej!

Jag hoppas på lite råd om hur jag på bästa sätt kan vintersäkra vattenrör i sommarstugan.

Badrum och kök ligger på varsin sida om en oisolerad kallfarstu, ca 6 m lång. Vattnet i köket dras från badrummet via kallfarstun, i två tunna oisolerade pvc-rör utanpå väggen strax under taket. Kallfarstun går inte att hålla varm (oisolerat, tunn ytterdörr, öppet upp till taknocken), och är det riktigt kallt ute är det minusgrader i farstun även när resten av huset är uppvärmt. Farstun är kulturminnesmärkt och vi får inte göra några större ingrepp i den (att isolera den är med andra ord inte ett alternativ). Badrum och kök däremot, är isolerade.

Huset kallställs under vintern och rören töms, men vi brukar åka upp enstaka veckor ibland och då värma upp de rum vi använder + sätta på vattnet i badrummet. Men eftersom vattnet till köket dras genom kallfarstun kan vi inte sätta på vattnet där, utan får diska och hämta vatten i badrummet. Inte så praktiskt, med andra ord ... Jag tycker att det borde gå att lösa, men hur?

Kan vi dra en värmekabel genom rören? Var läggs den i så fall (i själva rören?) och gör man sånt själv eller borde vi anlita en rörmokare? Eller borde vi hellre försöka isolera rören (och i så fall hur? Skumplast?)

Som ni hör är jag inte särskilt kunnig och vet inte riktigt var jag ska börja. Googlar och googlar men får liksom inte klarhet i hur vi ska göra. Vore mycket tacksam för lite råd och tips här!

L
Du säger kallfarstu , hur har du tänkt att rören ska gå , uppe ovan dörrar , det blir lite upp och ner på rören då , då går det inget bra att ha V-kabel i rören , utan den får läggas utanpå med isolering omkring och själva fastsättningen av V-kabeln kan ni göra med info av elektriker ,
för han måste koppla in den , samt att en jordfelsbrytare är ett måste för V-kabel

Hej, jo, rören är redan dragna (det gjordes innan vi flyttade in) och det är mycket riktigt en del upp och ner på dem. Dock inte genom själva kallfarstun, när rören går däröver ligger de helt rakt.

Men kan man lägga värmekabeln direkt mot rören alltså, och bara linda skumplast runt alltihop?

L
Det går utmärkt och är normalt , fästes lämpligt med svarta buntband med 20 cm mellan
tänk att du har två rör och du ska EL till den
Lägg då på ene röret och vänd tillbaka på det andra , och avslut närmast där Elen finns

Läggs kabeln alltså i en ring, d.v.s. så att den slutar på samma ställe som den börjar? Och dras längs med bägge rören? (Svårt att förklara sådant här, bifogar en bild på hur jag har förstått det ... )

• Handritad skiss som visar hur en värmekabel är installerad längs rör i ett hem.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
L
Kan inte bli bättre :):) det är så det görs

Perfekt, då blir det så. Tusen tack för hjälpen! :)

Köp en värmekabel med stickpropp så behöver du ingen elektriker för att koppla in den.

• Gilla
RoBo
  • Laddar…
Då kan jag alltså dra alltihop själv, och bara plugga in den i väggen? (Finns jordfelsbrytare.) Det borde ju till och med jag klara av ... ;) Tack!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.