I en gemensam lokal är det dåligt tryck i duschen, i min dusch är det också dåligt tryck däremot upplevs kranarana som bra, har också tidigare skruvat bort och kört direkt ur blandaren (inte slangen/duschmunstycke) och har då upplevt att det är bra väldigt bra tryck. Även provat att byta till en annan slang/duschmunstycke utan något vidare resultat.
Gissar att det är blandaren som satt innan men då jag eventuellt kommer att lägga en del pengar vill jag dubbelkolla flöde och tryck i rören innan så att jag gör ett bra val.
Skulle jag exvis kunna köpa en sån här https://www.clasohlson.com/se/Manometer-0-12-bar-/50-1642 och slänga på några adapdrar/kopplingar? Var hittar jag isåfall dom och behöver jag några specialverktyg?
Bild på rör här https://drive.google.com/file/d/1Dt7pA6y1etirWpSwkcodTc2TZuEur1Z4/view?usp=sharing
Gissar att det är blandaren som satt innan men då jag eventuellt kommer att lägga en del pengar vill jag dubbelkolla flöde och tryck i rören innan så att jag gör ett bra val.
Skulle jag exvis kunna köpa en sån här https://www.clasohlson.com/se/Manometer-0-12-bar-/50-1642 och slänga på några adapdrar/kopplingar? Var hittar jag isåfall dom och behöver jag några specialverktyg?
Bild på rör här https://drive.google.com/file/d/1Dt7pA6y1etirWpSwkcodTc2TZuEur1Z4/view?usp=sharing
För klena rör, du får inte fram tillräckligt med vatten.
Om du har 100 m 1/2” slang så kommer det inte ut mer än en liten rännil direkt ur slangen, men om du sätter en tryckmätare i slangen utan flöde, så uppnår du fullt tryck efter en stund.
Om du har 6 bar i matande ända så har du alltid 0 bar när vattnet lämnar munstycket. Helst skall så mycket av tryckminskningen ske i själva munstycket.
Skall man ha tryck i duschen så skall rören vara minst 20 mm CU eller 25 mm Pex.
Om du har 100 m 1/2” slang så kommer det inte ut mer än en liten rännil direkt ur slangen, men om du sätter en tryckmätare i slangen utan flöde, så uppnår du fullt tryck efter en stund.
Om du har 6 bar i matande ända så har du alltid 0 bar när vattnet lämnar munstycket. Helst skall så mycket av tryckminskningen ske i själva munstycket.
Skall man ha tryck i duschen så skall rören vara minst 20 mm CU eller 25 mm Pex.
Redigerat:
Du behöver en eller två skiftnycklar eller en stark näve.
Manometern tål säkert inte vatten och eroderar efter testet.
Köp på Biltema
Montera ihop med gängtejp så här och skruva på ballofixen.
Möjligtvis behövs adapter om det sitter större gänga på ballofixen
Den stålsoptunna slangen stryper mycket.
Manometern tål säkert inte vatten och eroderar efter testet.
Köp på Biltema
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Montera ihop med gängtejp så här och skruva på ballofixen.
Möjligtvis behövs adapter om det sitter större gänga på ballofixen
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Den stålsoptunna slangen stryper mycket.
Redigerat:
Produkter som diskuteras: "gängtejp"
Gängtätningstejp
Gängtätningstejp, ofta känd som PTFE-tejp eller Teflon-tejp, används vanligtvis för att försegla rörgängor i VVS-applikationer för att förhindra läckage vid lederna. Denna typ av tejp är mycket tålig mot kemikalier och höga
Läs mer
Menar du att manomentern blockerar flödet och att jag till slut får fullt tryck 1.enligt det vattentrycket som finns eller, 2. manomenterna kommer att maxas oavsett vattentryck? Vid 1 så borde det ju gå att mäta och om jag har tillräckligt högt tryck så borde man kunna se om takdusch är lämpligt (exvis =<4 bar inte takdusch , >4 bar takduschL Leif i Skåne skrev:
Slangen på bild är temporärt för spolning/kallvatten, mätningen ska ske på varmvattnet/kopplingen utan slang
Tackar helt okej om manometern förstörs då den är billig, kanske finns vettigare saker men har inte hittat, kollar upp, har dock inte stark näveiMikael Lundgren skrev:
Det är direkt på kopplingen (varmvattnet) inte slangen (kallvatten) är temporär för spolning toalett ska inte sitta där blir inbyggnadsblandare längre ner sedan handdusch slang ut från det, samt rör upp till taket med genomföring ur taket till taksil
När det inte är något flöde så är det samma tryck i båda ändarna av ett rör (om det inte är stora höjdskillnader). När det flödar vatten i röret så sjunker trycket på vägen. Hur mycket det sjunker beror på flödet och rörets dimension.elfor12 skrev:Menar du att manomentern blockerar flödet och att jag till slut får fullt tryck 1.enligt det vattentrycket som finns eller, 2. manomenterna kommer att maxas oavsett vattentryck? Vid 1 så borde det ju gå att mäta och om jag har tillräckligt högt tryck så borde man kunna se om takdusch är lämpligt (exvis =<4 bar inte takdusch , >4 bar takdusch
Slangen på bild är temporärt för spolning/kallvatten, mätningen ska ske på varmvattnet/kopplingen utan slang
Så om det är ett långt och klent rör så kommer du att ha ett bra tryck med kranen stängd, men trycket faller när du öppnar kranen lite grann.
Ja men om det är 5bar utan flöde så kanske det räcker till en takdusch, är det 2bar utan flöde kanske det inte räcker till en takdusch?useless skrev:
När det inte är något flöde så är det samma tryck i båda ändarna av ett rör (om det inte är stora höjdskillnader). När det flödar vatten i röret så sjunker trycket på vägen. Hur mycket det sjunker beror på flödet och rörets dimension.
Så om det är ett långt och klent rör så kommer du att ha ett bra tryck med kranen stängd, men trycket faller när du öppnar kranen lite grann.
Kan man inte kolla trycket, och fylla en hink med vatten få ut liter per minut ur ngn kran och komma fram till en bra slutsats det finns ju specat för blandare/duschar liter per minut under ett visst tryck känns ju som att man bör matcha inköp mot den specen?
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden