Har egen brun och filter. Filtret är i nuläget inställt på att backspolas en gång om dagen och den processen varar i en minut innan spaken går tillbaka till ursprungsläget. Problemet är att efter spolningen smakar vattnet järn och allmänt ofiltrerat. Morgonen därpå är dock vattnet rent och som vanligt igen.
Är det nåt som går snett vid backspolningen? De automatiska inställningarna för backspolningen försvann för ett tag sen och jag har försökt prova 1-5 minuters spolning dagligen utan bra resultat. Ska noteras att jag bor ensam så vattenförbrukningen är mycket liten.
Filtret är ett göinge vattenfilter av förmodligen äldre sort.
Är det nåt som går snett vid backspolningen? De automatiska inställningarna för backspolningen försvann för ett tag sen och jag har försökt prova 1-5 minuters spolning dagligen utan bra resultat. Ska noteras att jag bor ensam så vattenförbrukningen är mycket liten.
Filtret är ett göinge vattenfilter av förmodligen äldre sort.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej, efter backspolning kan vattnet vara orent p g a att de orenheter som fastnat i filtermassan rörs upp och det tar ett tag innan allt vatten cirkulerat genom filtret och det blir klart igen.
För mig låter det som om du backspolar väldigt ofta. Aquaexpert rekommenderar en backspolning på 20 min en gång per vecka.
Kan bero på hur mycket vatten din brunn kan ge, men jag tycker det känns som ofta. När jag hade ett Göingefilter backspolade jag två gånger per vecka.
Googla på "instruktion Göingefilter" så kan du läsa mer. Jag lyckades inte klistra in länken i mobilversionen.
För mig låter det som om du backspolar väldigt ofta. Aquaexpert rekommenderar en backspolning på 20 min en gång per vecka.
Kan bero på hur mycket vatten din brunn kan ge, men jag tycker det känns som ofta. När jag hade ett Göingefilter backspolade jag två gånger per vecka.
Googla på "instruktion Göingefilter" så kan du läsa mer. Jag lyckades inte klistra in länken i mobilversionen.
Har nu kört ett tag med de rätta inställningarna för backspolning och vattnet smakar fortfarande ofiltrerat från och till. Det verkar inte ha med själva backspolningen att göra eftersom kvaliteten på vattnet inte följer själva backspolningsschemat. I morse var vattnet bra men det verkar har blivit sämre successivt under dagen.
Problemet har förmodligen uppstått i samband med att den nya vattenpumpen installerats men varför vet jag inte. Jag är okunnig inom området men konstaterade att ett ljud som lät som ett mynt som flög runt inne i tanken är borta sen den nya installationen. När kranen rinner så går mätaren på hydroforen upp och ner hastigt mellan ca 2 och 3 bar vilket jag inte heller är säker på att den gjorde innan men det kanske är normalt?
Kan det vara nån inställning på systemet som är fel? Nånting mellan pumpen och hydroforen? Jag är som sagt mycket okunnig inom vattensystem så all hjälp välkomnas.
Problemet har förmodligen uppstått i samband med att den nya vattenpumpen installerats men varför vet jag inte. Jag är okunnig inom området men konstaterade att ett ljud som lät som ett mynt som flög runt inne i tanken är borta sen den nya installationen. När kranen rinner så går mätaren på hydroforen upp och ner hastigt mellan ca 2 och 3 bar vilket jag inte heller är säker på att den gjorde innan men det kanske är normalt?
Kan det vara nån inställning på systemet som är fel? Nånting mellan pumpen och hydroforen? Jag är som sagt mycket okunnig inom vattensystem så all hjälp välkomnas.
Ljudet du beskriver som myntet som skramlar ska finnas där. Det ska också rinna vatten en liten stund ur ett rör på sidan av filtret efter att pumpen stannat. Det är luftaren som töms på vatten. Ändra inga inställningar på tryckströmbrytaren.
På filtret sitter något som Aquaexpert kallar för silverböj. I den sitter en tyngd som gör att luftaren töms på vatten. Den kan ha fastnat pga skräp. Om luft inte kommer in skapas inte luftfickan ovanför filtermassan där järnet ska oxidera för att kunna fastna i filtret.
Kolla om du kan se silverböjen, ta i sär den och göra rent. Stäng av filter och pump först.
Jag tror det står hur du gör i den manual jag länkade till förut.
Ring Aquaexpert annars, de brukar vara bra på att hjälpa till.
På filtret sitter något som Aquaexpert kallar för silverböj. I den sitter en tyngd som gör att luftaren töms på vatten. Den kan ha fastnat pga skräp. Om luft inte kommer in skapas inte luftfickan ovanför filtermassan där järnet ska oxidera för att kunna fastna i filtret.
Kolla om du kan se silverböjen, ta i sär den och göra rent. Stäng av filter och pump först.
Jag tror det står hur du gör i den manual jag länkade till förut.
Ring Aquaexpert annars, de brukar vara bra på att hjälpa till.
Nu har jag rengjort silverböjen och den hade fastnat uppåt i röret. Det tog ett tag innan jag hittade den eftersom det inte såg ut precis som i manualen. Det skramlande ljudet har dock inte kommit tillbaka, men får väl se hur vattnet är framåt kvällen. Stället jag rengjorde är där den gröna vattenslangen går in i systemet som syns på bilden i mitt första inlägg. Inne i röret var en ring och en kägla så det borde vara rätt.
Ja, du har hittat silverböjen
När pumpen slutat gå ska det rinna lite vatten ur ett av rören vid silverböjen. På mitt filter gick det lodrätt ner från silverböjen.
På toppen av luftaren sitter en vacuumventil. Den silverfärgade pluggen på den smala cylindern. Den kan ha kärvat fast och då töms inte luftaren på vatten. Inget skrammel hörs och inget vatten rinner ut efter pumpen stannat.
Det tar 4-5 pumpstarter innan du fått en luftficka ovanför filtermassan och reningen är optimal. Det ska höras ett porlande ljud från filtret. Dvs den stora behållaren.
När pumpen slutat gå ska det rinna lite vatten ur ett av rören vid silverböjen. På mitt filter gick det lodrätt ner från silverböjen.
På toppen av luftaren sitter en vacuumventil. Den silverfärgade pluggen på den smala cylindern. Den kan ha kärvat fast och då töms inte luftaren på vatten. Inget skrammel hörs och inget vatten rinner ut efter pumpen stannat.
Det tar 4-5 pumpstarter innan du fått en luftficka ovanför filtermassan och reningen är optimal. Det ska höras ett porlande ljud från filtret. Dvs den stora behållaren.
Har inte haft tid att kolla om det kommer nåt vatten ur slangen än men vattnet har varit gott sedan jag rengjorde silverböjen (vilket är det längsta intervallet med bra vatten hittills), så det kanske är som det ska med filtreringen nu?
Jag undrar dock om hydroforen kanske behöver luftas eller nåt annat meck då pumpen går igång ungefär vart 3:e sekund när man tappar en normal vattenstråle i kranen. Tryckmätaren går fram och tillbaka som en jojo.
Jag uppskattar verkligen tiden du lägger på att skriva här, tummen upp!
Jag undrar dock om hydroforen kanske behöver luftas eller nåt annat meck då pumpen går igång ungefär vart 3:e sekund när man tappar en normal vattenstråle i kranen. Tryckmätaren går fram och tillbaka som en jojo.
Jag uppskattar verkligen tiden du lägger på att skriva här, tummen upp!
Tack, ja något vettigt ska man ju göra på bussen till och från jobbet 
Ja, det är nog dags att fylla på luft i hydroforen om pump och tryckmätare beter sig som de gör.
1/3 luft i hydroforen vid stopptryck är en bra tumregel.
Ja, det är nog dags att fylla på luft i hydroforen om pump och tryckmätare beter sig som de gör.
1/3 luft i hydroforen vid stopptryck är en bra tumregel.
Medlem
· Västra Götaland
· 399 inlägg
Lyfter tråden för de som har Göingefilter. Min renade inte riktigt i somras och rengöra sliverböjen fixade till det. Min hade dock inte fastnat men tog ur den och torkade rent och det hjälpte.
PS- fyllde först på med Semidol K1 till rätt nivå men fortfarande inte helt bra så silverböjen är det rätt noga med att den är ren.
PS- fyllde först på med Semidol K1 till rätt nivå men fortfarande inte helt bra så silverböjen är det rätt noga med att den är ren.
Redigerat:
Klicka här för att svara