2 070 läst ·
2 svar
2k läst
2 svar
Centrifugalpump, trycket försvinner när man öppnar ventilen ut...
Någon som kan ha någon aning om vad som är fel?
Om den får jobba med mottryck (mot stängd/nästan stängd ventil) bygger den upp rejält tryck, 8 bar, men så fort jag öppnar lite mer ut i systemet tappar den trycket och det går ner till 2,5-3 bar och ligger sen stadigt där.
Med halvöppen ventil ut går den med ca. 4 bar stadigt.
Avluftat i flera omgångar och sugslangen kontrollerad efter läckor och hydroforen håller 4 bar även över natten med ventiler ut stängda så "bakåt" och backventil är tätt...
Några teorier?
Om den får jobba med mottryck (mot stängd/nästan stängd ventil) bygger den upp rejält tryck, 8 bar, men så fort jag öppnar lite mer ut i systemet tappar den trycket och det går ner till 2,5-3 bar och ligger sen stadigt där.
Med halvöppen ventil ut går den med ca. 4 bar stadigt.
Avluftat i flera omgångar och sugslangen kontrollerad efter läckor och hydroforen håller 4 bar även över natten med ventiler ut stängda så "bakåt" och backventil är tätt...
Några teorier?
Har pumpen presterat annorlunda förut? Har det skett någon ändring i rörsystemet i samband med ändring i prestanda?
Ja, den har fungerat tidigare men då gått som "pump #2" och en mindre pump som "huvudpump". När huvudpumpen inte orkade hålla +6 bar hoppade #2 igång.
Eftersom den tidigare huvudpumpen rostat sönder i vinter lade jag om så pump #2 är huvudpump (och ensam) men den vill inte komma upp i tryck.
Det kanske alltid har varit så men man har inte märkt det då den bara "skarvat" i år den andra pumpen förstås...
Det är en Grundfos CR10-15 med frekvensstyrning.
Eftersom den tidigare huvudpumpen rostat sönder i vinter lade jag om så pump #2 är huvudpump (och ensam) men den vill inte komma upp i tryck.
Det kanske alltid har varit så men man har inte märkt det då den bara "skarvat" i år den andra pumpen förstås...
Det är en Grundfos CR10-15 med frekvensstyrning.
Klicka här för att svara