6 745 läst ·
20 svar
7k läst
20 svar
Hjälp med välja kulventil till tvättställ
Instruktionen är tryckt på påsen. Och dom är packade om 5st. Så man får inte alltid med den.
Men man kan läsa den här:
https://www.rskdatabasen.se/infoDocs/MONT/MONT_1_8546953.pdf
Slätände mässig på blandare är endast betecknat "slätända". Alltså samma tabell som kopparrör.

Men man kan läsa den här:
https://www.rskdatabasen.se/infoDocs/MONT/MONT_1_8546953.pdf
Slätände mässig på blandare är endast betecknat "slätända". Alltså samma tabell som kopparrör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Slangarna ska man alltid sträva efter att inte skruva på. Tillverkaren av blandaren håller med garantin att deras skarv är tät. Köper man nya slangar och kladdar dit så övergår garantiansvaret på dig. Och det är ju inte säkert att det du köper passar för den delen.
Så sensmoralen blir då att alltid skarva på dom anslutande rören där det är lättare att utföra en korrekt installation.
Enklast för dig är att köpa två raka kopplingar 12mm och två dubbelmuttrar. Jag har provat med lite prylar jag har i källaren och bygglängden på detta blir ca 30mm extra.
Men du måste sätta detta under ballofixerna eftersom du har 12x10 ballofixer och dubbelmuttrar finns inte i 10mm.
RSK: 1946730 - Rak koppling krom 12mm
RSK: 1946092 - Dubbelmutter 12mm
Och så behöver du montera en extra klamma på rören direkt under dina ballofixer så blir det efter konstens alla regler!
Så sensmoralen blir då att alltid skarva på dom anslutande rören där det är lättare att utföra en korrekt installation.
Enklast för dig är att köpa två raka kopplingar 12mm och två dubbelmuttrar. Jag har provat med lite prylar jag har i källaren och bygglängden på detta blir ca 30mm extra.
Men du måste sätta detta under ballofixerna eftersom du har 12x10 ballofixer och dubbelmuttrar finns inte i 10mm.
RSK: 1946730 - Rak koppling krom 12mm
RSK: 1946092 - Dubbelmutter 12mm
Och så behöver du montera en extra klamma på rören direkt under dina ballofixer så blir det efter konstens alla regler!
Toppen tack.
Blir en sväng till Ahlsell imorgon så man får dit ski..en. Några här i bostaden som vill ta det i drift. Märkligaste e kanske då att Gustavsberg skickar med soft slangarna löst i kartongen så man fick skruva på dom själv på blandaren.
Jättetack.
Blir en sväng till Ahlsell imorgon så man får dit ski..en. Några här i bostaden som vill ta det i drift. Märkligaste e kanske då att Gustavsberg skickar med soft slangarna löst i kartongen så man fick skruva på dom själv på blandaren.
Jättetack.
Klicka här för att svara