9 381 läst ·
21 svar
9k läst
21 svar
Vintervatten från sjö
Jo jag googlade oxå att diskmaskinsvatten måste gå ner i avlopp, men de ca 12L som en disk tar tänker jag ta hand om på annat sätt...RoBo skrev:
Duschvattnet går mig veterligen i nuvarande konfiguration rakt ut och det har jag inga planer att ändra på.
Jag förstår inte riktigt...? Du menar på sommaren för att ha rinnande vatten? Det finns redan genom en pump vid huset som går igång när man vrider på kranen. Eller du menar något annat som jag behöver?corre skrev:Du kan montera en tank inomhus, med en vanlig pumpautomat kopplad på sig.
Den tanken fyller du med en dränkpump som ligger på ~1m djup en bra bit ut i sjön, utan backventil.
När du ska fylla tanken så startar du pumpen som då fyller tanken och när den är full så trycker du tillbaka vattnet med tryckluft.
Omständigt, men billigt
Annars är det grävsmaskinen som gäller och ned på 1.5m.
Jag förstår principen men inte det där med tryckluften?
Tryckluft för att trycka tillbaka vattnets nivå i slangen till under ytan i sjön, och därigenom minska risken för fastfrysning.
Annars kommer sjöns nivå utjämnas till lika inne i slangen och därmed frysa en propp.
Värmekabel är nog rimligt ur bekvämlighetssynpunkt.
Annars kommer sjöns nivå utjämnas till lika inne i slangen och därmed frysa en propp.
Värmekabel är nog rimligt ur bekvämlighetssynpunkt.
ahhh då förstår jag, det var ju smart och en fungerande tanke tycker jag! Kommit på det själv eller är det en "vanlig" lösning? Bra lösning då huset faktiskt inte behöver ha underhållsvärme på vintern när det är obebott.
Elkablen ut till dränkpumpen. Hur löser man det? Byter man till heldragen kabel som man gräver ner?
Elkablen ut till dränkpumpen. Hur löser man det? Byter man till heldragen kabel som man gräver ner?
Jag tror inte det är en vanlig lösning 
Du kan ju förenkla den till nivån att gå ned till sjön med pump och en vattenslang de gång på vintern som du behöver vatten.
Jag tror att ni gör bäst i att uppleva en vinter med endast dunkvatten som referens, så kan ni välja engagemangsnivå från det. Investeringar över 10k i grejer kan ju lika gärna läggas i en spets eller borrad brunn, eftersom du inte tänkt bygga en infiltrationsanläggning.
Du kan ju förenkla den till nivån att gå ned till sjön med pump och en vattenslang de gång på vintern som du behöver vatten.
Jag tror att ni gör bäst i att uppleva en vinter med endast dunkvatten som referens, så kan ni välja engagemangsnivå från det. Investeringar över 10k i grejer kan ju lika gärna läggas i en spets eller borrad brunn, eftersom du inte tänkt bygga en infiltrationsanläggning.
Medlem
· Blekinge
· 12 298 inlägg
Jag bodde själv i Ludvika och då var det en vinter under -25 C kontinuerligt under 6 veckor. Där fryser nog ett och annat.
Vatten av bra kvalite’ klarar lagring i sex månader, minst. Bra att veta om du får för dig att springa på en kubiks tank och placerar den mörkt och kallt.S Siouxsic skrev:Jag tackar hjärtligt för alla svar! (värdefulla sådana för mig)
Jag har kollat med kommunen (Ludvika kommun ligger detta i) och det går inte att få kommunalt vatten dit.
Tvärstopp alltså.
Just nu går mina tankar om hur viktigt rinnande vatten är väldigt upp o ner, ena stunden tycker jag att det är jätteviktigt medan andra stunden tänker jag att "äähh man klarar sig utan problem". På sommaren är det väl inget större problem egentligen, det finns ju rinnande vatten från sjön, om än ej drickbart. Det var någon filterlösning installerad för vattnet och båda kran i köket och dusch finns.
Kalla mig bortskämd men jag vill gärna ha:
1. diskmaskin då vi är 5st i familjen och har ofta med oss lika många personer till
2. duschmöjlighet vintertid är ett stort önskemål (näst intill krav).
Angående diskmaskin så går det ju bra på sommaren med sjövattnet, för jag antar att diskmaskiner fungerar med sjövatten?? Men vill även ha det vintertid.
Visst det finns bastu och där kan man duscha med vatten i baljor etc, Kanske tom göra en duschlösning där i bastun på något smart sätt. Men hade gärna haft vatten upp till duschen inne i huset.
Alla slags tankar/tips/ideér/kommentarer är jag tacksam för.
Klicka här för att svara