Hej!
Har en samfällighet där vi har sommarvatten.
Vår pump vi hade gick sönder så nu har vi installerat en ny en grundfos cr10-10. Detta är en bättre pump än den vi hade tidigare. Vi behöver ligga runt 8 bar i arbetstryck för att klara tryckfallen. Vi har ett system med en tryckströmbrytare och ett tryckhållningskärl. Detta har tidigare funkat med den gamla pumpen utan större problem. Vi har alltså bara bytt pump och motorskyddet.

Stänger jag huvudventilen arbetar pumpen upp tryck tills ca 9bar sen slår pumpen av. När jag tappar vatten ingen så hoppar pumpen igång vid ca 6bar så långt allt väl. Men när jag öppnar huvudventilen tappar den trycket direkt och ligger på max 6 bar. Detta gör att vi har va 1,5-2bars tryck vid tappstället. Tryckkärlet ska vara förtryckt med 5bar om jag inte minns fel. Kan inte se några läckage. Vad kan detta bero på några tips? Om faserna ligger fel kan detta bli ett resultat då trots att den kan jobba upp till önskat tryck mot stängd ventil?

Mvh M

I mina öron låter det som om att den nya pumpen inte orkar med det flöde och tryck som behövs.

Går pumpen åt rätt håll?
Går den åt fel håll så kan den ge tryck och flöde men långt under typskylten.

Demmpa Demmpa skrev:
I mina öron låter det som om att den nya pumpen inte orkar med det flöde och tryck som behövs.

Går pumpen åt rätt håll?
Går den åt fel håll så kan den ge tryck och flöde men långt under typskylten.
Frågan är dock, klarar den komma upp i tryck mot stängd ventil om den snurrar åt fel håll?
Den förra pumpen levererade 9kubik nominellt vid 7,1 bar arbetstryck. Den nya klara 10kubik och 8,8 bar nominellt så den nya pumpen har bättre kapacitet för att klara framtida ombyggnad med frekvensstyrning. Så som sagt det är en bättre pump än den gamla

Här är typskyltarna på de båda pumparna. Grundfospumpen är den nya

• Typskylt på en Grundfos CR10-10 pump med tekniska specifikationer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av typskylten på en DPV10-80 pump med tekniska specifikationer och CE-märkning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.