Hej!

Behöver hjälp med en utkastare. Har följt instruktionen till punkt och prick (så vitt jag kan avgöra).

När jag öppnar kranen på utkastaren händer ingenting, skruvar jag ut kranöverdelen ett varv, precis så att den blir lös så flödar dock vattnet! Men så kan jag ju inte ha det, risken är ju att den skruvar ut sig helt,,, :)

En sådan här är det: http://webbase.ostnor.net/FMMattssonWeb/default.aspx?catName=katalogdatabas&lang=1

Någon som kan tänka sig veta vad jag gjort för fel? Eller är det materialfel?

Länken fungerar inte :/
Men jag misstänker att du har kapat röret som går in genom väggen? (Om jag gissar rätt på typen av utkastare)
Då ska man korta ståndaren som stänger ventilen på insidan, och det är milimeterpassning, kanske behöver du kapa 1-2mm extra på den.

corre skrev:
Länken fungerar inte :/
Men jag misstänker att du har kapat röret som går in genom väggen? (Om jag gissar rätt på typen av utkastare)
Då ska man korta ståndaren som stänger ventilen på insidan, och det är milimeterpassning, kanske behöver du kapa 1-2mm extra på den.
En 4290.

Ok, har kapat ytterrör och innerör ( det som kallas spindel) lika mycket och mätt så att det ska sticka ut rätt. Får väl mäta igen... :)

Taxen skrev:
Den här alltså.
[länk]
À precis.

Och när spindeln är i botten sticker det fram 8,5 mm, som det ska.

Men eftersom det kommer vatten när jag gängar ut så får jag väl kapa en millimeter eller två. Mystiskt...

Krilleman
Väldans mystiskt!

Jag har satt massor av dessa, kapar man ytterrröret (som är 22mm) och spindeln lika mycket har jag aldrig haft problem...

:x

Det låter ju onekligen som om du inte riktigt lyckats kapa spindel och rör lika. En annan grej att kolla är kanske att spindeln löper bra i röret? Har du tre distanser på spindenl, ta bort den i mitten.... tyvärr går det inte att göra utifrån utan du måste lossa ventilerna på insidan. Men som sagt, det mest troliga är ju att spindeln är för lång.

Krilleman
Dock så går det att dra ut spindeln utifrån!

Det finns tre "hack" (som passar i i gängan till styrningen) utifrån om man lossar på kranöverdelen!!!

• Gilla
Elkludde
  • Laddar…
Jasså? Det missade jag. Även på den med vv och kv? Du menar att styrningarna går att dra ut genom gängan på utsidan om man bara vrider dom rätt? Jag har nämligen en distans för mycket men har inte orkat lossa ventilen på insidan......

Redigerat:
krilleman_215 skrev:
Väldans mystiskt!

Jag har satt massor av dessa, kapar man ytterrröret (som är 22mm) och spindeln lika mycket har jag aldrig haft problem...

:x
Jag har kapat dem lika såvitt jag kan förstå... :) Med konan borta kapar jag lika mycket

Med konan monterad i ändan på spindeln och spindeln i botten på ventilhuset sticker det ut 7,5 mm. Precis på gränsen till för kort alltså. Kan det vara så att jag kapar en mm för mycket? Borde det inte droppa vatten snarare än att vara helt stopp?

Jag ska prova att ta bort den mittersta styrningen.

Har dessutom beställt en ny spindel...

Krilleman
Japp, även den med KV / VV! :thumbup:

Har du tryckt tillbaka krankäglan ordentligt då? Jag vill minnas att man fick ta i lite extra för att få på den den sista millimetern. Men det låter ju som att det är mer fel än bara en millimeter....

krilleman_215 skrev:
Japp, även den med KV / VV! :thumbup:
Bra då har jag ett lagom stort lördagsprojekt då....

Den går inte på mer. Mystiskt mystikt....

Testat att flytta mittstyrningen mot en av de andra, ingen skillnad. Ska prova att rengöra allt i morgon

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.