Någon som har tips på hur man ska hantera problemet med grumligt vatten? Det har gått en månad sedan vi flyttade in i vårat nybyggda hus. Under denna tid har vi försökt intervallspolat, långtidspolat där vi låtit vattnet rinna flera timmar. Men trots våra försökt så har inget förbättring blivit. Förutom vid ett tillfälle när vattnet var kristallklart under ett par minuter.
Vattnet luktar inte konstigt, det smakar inte konstigt. Vattnet är lika grumligt oavsett om det är nyss upptappat eller har stått några dygn, enda skillnaden är att det är en liten avfällning i botten.
Borrhålet ligger på 65meter och redan efter 2meter började berg.
Prov svaret från Brava visade att vattnet innehöll högre halter av florid, järn och aluminium än normalt. Dock inga extrema värden.
Vattnet luktar inte konstigt, det smakar inte konstigt. Vattnet är lika grumligt oavsett om det är nyss upptappat eller har stått några dygn, enda skillnaden är att det är en liten avfällning i botten.
Borrhålet ligger på 65meter och redan efter 2meter började berg.
Prov svaret från Brava visade att vattnet innehöll högre halter av florid, järn och aluminium än normalt. Dock inga extrema värden.
Redigerat:
Lägg gärna ut analysen i sin helhet, hur såg turbiditeten ut på provet?
Hur mycket vatten skulle du tro att ni pumpat ur brunnen sedan den borrades? När borrades brunnen?
Det skulle kunna vara väldigt fin flytsand från brunnen, det kan vara väldigt svårt att filtrera bort.
Hur mycket vatten skulle du tro att ni pumpat ur brunnen sedan den borrades? När borrades brunnen?
Det skulle kunna vara väldigt fin flytsand från brunnen, det kan vara väldigt svårt att filtrera bort.
Väldigt hög turbiditet(grumlighet)
Hög turbiditet är inte konstigt när det finns järn i vattnet men brukar inte vara så högt med ett järnvärde på 1,8. Risk för flytsand, dock inget som går att konstatera utifrån provet.
Men detta prov ser ut att vara taget ganska tätt inpå borrningen? Mikroorganismer i en nyborrad brunn är ganska standard. Har ni lite tur kanske det blir bättre med förbrukning om det är borrkax eller liknande.
Hade du något svar på frågorna i mitt förra inlägg?
Hög turbiditet är inte konstigt när det finns järn i vattnet men brukar inte vara så högt med ett järnvärde på 1,8. Risk för flytsand, dock inget som går att konstatera utifrån provet.
Men detta prov ser ut att vara taget ganska tätt inpå borrningen? Mikroorganismer i en nyborrad brunn är ganska standard. Har ni lite tur kanske det blir bättre med förbrukning om det är borrkax eller liknande.
LinusW skrev:
LinusW skrev:
Brunnen borrades för två månader sedan. Brunnen ger 500liter vatten per timme enligt borraren. Slangen ligger 10meter ovanför tror jag. Vi har låtit vattnet rinna i flera timmar under ett par dagar sedan vi flyttade in den 8:a maj. Provet togs innan vi flyttade in i huset.
Såhär ser det ut när jag tvättat filtret som är på 10micron
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
LinusW skrev:
Ok, två månader kan mycket väl vara för kort tid för att brunnen skall hinna stabilisera sig. Väldigt mycket fina partiklar i vattnet.
Omsättning mycket vatten i kanske 2-3månader till så får ni hoppas på att det ger med sig. Tycker din ansamling från filtret ser lite ut som borrkax men svårt att avgöra .
Om brunnen pallar kan du gott låta pumpen pumpa ur vatten flera dagar i sträck
Omsättning mycket vatten i kanske 2-3månader till så får ni hoppas på att det ger med sig. Tycker din ansamling från filtret ser lite ut som borrkax men svårt att avgöra .
Jag ska prova pumpa ut i flera timmar genom att se till så att 1L vatten rinner ut var 7-8sekund. Vilket innebär att vattnet i brunnen inte borde ta slut, Mao inte köra fulltryckLinusW skrev:
Ok, två månader kan mycket väl vara för kort tid för att brunnen skall hinna stabilisera sig. Väldigt mycket fina partiklar i vattnet.
Jag hade själv liknande problem i min gamla borrade brunn då den stått stilla i kanske 10 år.
Jag tömde ut allt som gick, kanske ett par kubik initialt, lät den återhämta sig och tömde den igen etc ett antal ggr. Tog ngra veckor.
Sedan dess har jag kristallklart testat och bra vatten.
Jag tömde ut allt som gick, kanske ett par kubik initialt, lät den återhämta sig och tömde den igen etc ett antal ggr. Tog ngra veckor.
Sedan dess har jag kristallklart testat och bra vatten.
Klicka här för att svara