Jag har tillgång till ett hus på fjället. Dricksvatten hämtas i en närliggande fors. Slangen ( pe-slang) går upp en bit i fjället och i änden sitter en backventil. Höjdskillnaden från vatten intaget till pumpen är ca 20m och längden är ca 40m. Alltså sugändan ligger ovanför pumpen. ( Förr användes slangen med självtryck, numera är en jetpump kopplad). När allt funkar är det inga problem med vatten till hushållet, toalett, tvättmaskin osv. Problemet är att det kommer in luft i sugslangen, speciellt på våren då trycket (vattenflödet) i forsen är högt. Mycket sten sköljs oxå med det strömmande vattnet.Vi har försökt förankra sugsidan i "gulpar", dvs t.ex bakom stora klippblock där vattnet är lugnare, men trycket i forsen flyttar ändå på slangen. Någon som har funderingar på hur en vettig förankring kan se ut.

Klamra den i nått tungt kanske inuti ett 2 m långt stålrör typ 75-100kg

• Gilla
Skua
  • Laddar…
Kanske lite avancerat, men den här principen borde fungera.
Schematisk illustration av en intagsfilteranläggning i en flod för byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

tommib
Rätt mickligt att få dit den där utan stora anläggningsmaskiner, men annars en bra idé. Kanske problematiskt på vintern också om den där slangen ska ligga ovanpå vattenytan. Hur gör ni idag för att hålla slangen isfri på vintern? Med självtryck och en isfri fors så kan man ju bara låta det rinna igenom men med en pump med i leken blir det stökigare.

Vad har ni tillgång till i maskinväg? Hur stor är forsen? Kan ni få ut ett betongsänke ett par meter ut i något lite lugnare parti?

Välkommen till forumet!

Fulkemisten
Ett klassiskt sänke för att förankra saker som INTE ska flytta på sig är annars tunnelbanehjul (tåg, rälsbuss, spårvagn går ju också bra) säger de som vet. De är platta och väger som as, låg tyngdpunkt så att säga. Vet tyvärr inte var man kan få tag på dylika, men enligt båtfolk har jag hört att de är hårdvaluta för att fästa förtöjningsbojar i.
En eller två större plättdraggar borde väl ha lite samma egenskaper. Eller ett vanligt ankare, som gjort för att fästa saker på bottnen ju?

Andreas_kalmar Andreas_kalmar skrev:
Klamra den i nått tungt kanske inuti ett 2 m långt stålrör typ 75-100kg
Ja, det lösning har jag varit inne på...

Peter2400 Peter2400 skrev:
Kanske lite avancerat, men den här principen borde fungera.
[bild]
Intressant bild. En korg eller liknande att att suga från har jag funderat över. Dock funkar det inte med en flytande ( som på bilden). Vattnet strömmar alltför fort även vid lågvatten...

tommib tommib skrev:
Rätt mickligt att få dit den där utan stora anläggningsmaskiner, men annars en bra idé. Kanske problematiskt på vintern också om den där slangen ska ligga ovanpå vattenytan. Hur gör ni idag för att hålla slangen isfri på vintern? Med självtryck och en isfri fors så kan man ju bara låta det rinna igenom men med en pump med i leken blir det stökigare.

Vad har ni tillgång till i maskinväg? Hur stor är forsen? Kan ni få ut ett betongsänke ett par meter ut i något lite lugnare parti?

Välkommen till forumet!
Tack. Vintertid är det avstängt. Det finns även värmekabel i slangen, så systemet går att starta upp tidigt på våren. Maskiner är inget problem, men att komma dit med maskin är omöjligt. Väldigt brant... Ett sänke bör med lite ansträngning gå att få ut men trycket är stort med vårfloden, så det får va ansenlig storlek på det. Jag tror kanske mer på att försöka bulta i fast fjäll, en bit ut i forsen ( passa på på sensommaren när vattenflödet är lågt)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.