Hej,

Jag håller på och hjälper svärföräldrarna med elen hemma hos dem. Har dock stött på ett problem jag inte riktigt förstår.

De har en hydrofor med tillhörande pump i källaren som får vatten från egen brunn. Brunnen är endast för deras sommarbevattning utomhus då de numera har kommunalt vatten och avlopp i övrigt.
Problemet är att pumpen går inte nu, den drar när jag återställer motorskyddet genom att trycka på av-knappen men den står bara och tuggar i ca 15-20 sekunder tills motorskyddet utlöser igen.

Det jag har gjort är att dra ny el från centralen till en kopplingsdosa som sedan går vidare till pumpen. Se bilder.

Elektrisk kopplingsdosa med trådar anslutna till terminaler, installerad på betongvägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Detta går vidare till pumpen som sagt.
Källare med hydrofor och hydroforpump, kopplingsdosa och elinstallationer för vattenbevattning.
Skapa konto

Öppen kopplingsdosa med elektriska anslutningar och motorskyddetikett, relaterad till en äldre trefaspumpsinstallation.
Skapa konto

Jag har alltså inte kopplat om något i motorskyddet eller vid pumpen. Bara dragit fram ny el till kopplingsdosan, vad kan orsaka detta problem?

Jag har säkerställt att faserna ligger rätt, vad mer kan jag göra?

Det är en trefaspump och den är rejält gammal i övrigt.

Kan du vrida pumpaxen för hand??

Vrid den flera varv, det kan vara ringpunpen som satt sig. Går den olika trögt ställ de i ett läge där den har minst motstånd.
Om den inte startar så saknas det en fas fram till motorn, det brukar vara tryckströmställare som har oxider på kontaktytorna.
Bryt på säkringarna så det är spänningslöst, öppna kåpan på tryckströmställaren, rengör kontakten med en nagelfil eller en dubbelvikt slippapper.

Om det lyckas så nämn det här, annars får vi spåna på fler idéer !

Nu när jag studerade dina bilder, ser jag att du har en motorskyddskontakor!
Då är det bara en styrspänning som går ner till tryckströmställare och vänder, den passerar också den svarta till/från brytaren.

Brummar motorn så är felet i kontaktoren, om det inte är så att du saknar en fas.

Edit

Hur har du kopplat i dosa ???

Kontaktoren skall matas med 3-fas Röd/ Vit/ Svart ! In på L1, L2, L3
Var finns skyddsjorden?

Det ser ut som du kopplat RÖD till NOLLA med WAGO ??

Bilderna är bra men böj undan ledare så man ser vart dom tar vägen.

Redigerat:
L Leif i Skåne skrev:
Nu när jag studerade dina bilder, ser jag att du har en motorskyddskontakor!
Då är det bara en styrspänning som går ner till tryckströmställare och vänder, den passerar också den svarta till/från brytaren.

Brummar motorn så är felet i kontaktoren, om det inte är så att du saknar en fas.

Edit

Hur har du kopplat i dosa ???

Kontaktoren skall matas med 3-fas Röd/ Vit/ Svart ! In på L1, L2, L3
Var finns skyddsjorden?

Det ser ut som du kopplat RÖD till NOLLA med WAGO ??

Bilderna är bra men böj undan ledare så man ser vart dom tar vägen.
Hej, tack för svaren!

I dosan har jag bara kopplat så som det var tidigare. På kontaktoren så är det uppmärkt: L1 svart, L2 vit och L3 röd. Det fanns ingen skyddsjord till kontaktoren, jag har dragit med en till dosan bara än så länge.

den RÖDA tråden låg som NOLLA tidigare på plinten under den SVARTA tråden nere till höger, den var rätt murken så jag satte en WAGO på den istället.

I övrigt kan jag inte snurra pumpaxeln manuellt, jag skall kolla på kontaktytorna imorgon.

O Oliver Eriksson skrev:
I övrigt kan jag inte snurra pumpaxeln manuellt, jag skall kolla på kontaktytorna imorgon.
Om du inte kan vrida axeln så är felet i pumpen! Prova med en polygrip eller en rörtång, den måste kunnas vridas med en hand annar orkar inte motorn startar.

Har inte elmotorn jordanslutning? Man kanske litade förr på att vattenrören var tillräcklig jord, men PEM-rör är inte bra jordföbindning.

R
Gammal ringpump som stått still över kanske en vinter rostar fast rätt bra , gör som Leif i Skåne säger
koppla en rörtång på axeln som går till pumpdelen och vicka fram och tillbaka så lossnar den nog ,
dra inte på kopplingen eller motoraxeln då kan kopplingen spricka

L Leif i Skåne skrev:
Om du inte kan vrida axeln så är felet i pumpen! Prova med en polygrip eller en rörtång, den måste kunnas vridas med en hand annar orkar inte motorn startar.

Har inte elmotorn jordanslutning? Man kanske litade förr på att vattenrören var tillräcklig jord, men PEM-rör är inte bra jordföbindning.
Pumpen gick tidigare samma dag dock, så det känns väl konstigt att den skulle kärva ihop nu?

Jag kan inte så mycket om pumpar men elmotorn axel går vidare in i apparaten mittemot som jag antar är där vattnet kommer in. Axeln möter en anan axel i mitten och jag kan vicka på axeln som kommer från elmotorn men inte den mötande axeln.

Ska jag fortfarande prova med en rörtång?

Som sagt verkar det ok på el och motorsidan förutom att du måste gå genom inkoppling av skyddsjord. Det är mycket viktigt speciellt vid pumpar, hydroforer osv med mycket fukt och åtkomliga metalldelar

Så inrikta andra felsökningen på att dra loss pumpen annars kommer du inte vidare. Hur skulle det se ut om något som funkat nyss inte kunde upphöra med det? Den mest naturliga sak i världen men ofta man hör liknande du skrev. :)

L Leif i Skåne skrev:

Jag har plockat loss elmotorn nu och den snurrar, märkte dock att den går åt fel håll så jag flippade två faser och nu går den åt rätt håll.

Pumpaxeln dock går inte att rubba, jag har försökt med en stor rörtång och den sitter fast.

Min teori är att bladen(?) i pumpen har fastnat när den gick åt fel håll. Jag försökte öppna pumpen igårkväll men blev inte särskild mycket klokare.

En person håller i en fastsatt pumpaxel på en demontage elmotor i ett verkstadsmiljö.
Skapa konto

Så här ser pumpen ut och axeln jag håller i sitter tvärfast. Hur gör jag för att öppna den?

Tack för alla svar! Det uppskattas otroligt mycket

R
Har den varit obrukad under en längre tid så blir det rost i pumphuset och den kan fastna rätt bra .
Du har tagit bort dom långa bultarna som sitter på öronen tvärs över skivorna och normalt ska det gå att dela hela paketet , Men dom kan nog vara fastrostade dom med i varandra , hela huset är av gjutgods och får du isär det så är det inte säkert att du får ihop dom , det ligger mycket jobb för att renovera en sådan pump ..För att dela skivorna brukar man använda en gammal morakniv som knackas ner mellan dom på lite olika ställen eller flera knivar
Annars sätt tillbaka långa bultarna och spänn lite lätt , kopplingen som du håller i kan du få bort den , i bland är det omöjligt , och knacka på axeln med hammaren ( ha en bräda mellan ) med lite halvvåld så kanske det släpper , slå inte på kopplingen då kan den spricka , är normalt .
Om du tänker att som lärodom se hur pumpen ser ut invändigt så kan du riva den i bitar , det kan nog vara ide att tänka dig en ny pump , det är bättre och går fortare för att få vatten
Det finns ersättningspumpar som passar på kopplingarna , vilktigt är då avstånden mellan kopplingarna ser lite kort ut med rören och motorskyddet bytas

• Gilla
Sebastian Courel
  • Laddar…
R rävlyan skrev:
Har den varit obrukad under en längre tid så blir det rost i pumphuset och den kan fastna rätt bra .
Du har tagit bort dom långa bultarna som sitter på öronen tvärs över skivorna och normalt ska det gå att dela hela paketet , Men dom kan nog vara fastrostade dom med i varandra , hela huset är av gjutgods och får du isär det så är det inte säkert att du får ihop dom , det ligger mycket jobb för att renovera en sådan pump ..För att dela skivorna brukar man använda en gammal morakniv som knackas ner mellan dom på lite olika ställen eller flera knivar
Annars sätt tillbaka långa bultarna och spänn lite lätt , kopplingen som du håller i kan du få bort den , i bland är det omöjligt , och knacka på axeln med hammaren ( ha en bräda mellan ) med lite halvvåld så kanske det släpper , slå inte på kopplingen då kan den spricka , är normalt .
Om du tänker att som lärodom se hur pumpen ser ut invändigt så kan du riva den i bitar , det kan nog vara ide att tänka dig en ny pump , det är bättre och går fortare för att få vatten
Det finns ersättningspumpar som passar på kopplingarna , vilktigt är då avstånden mellan kopplingarna ser lite kort ut med rören och motorskyddet bytas
Hej, tack för svaret!

Pumpen har inte stått obrukad, den fungerade i förrgår. Jag tog fram ny el till den men måste ha fått fel på faserna så den gick åt fel håll. Nu befarar jag att den har fastnat.

Om jag har förstått dig rätt så kanske jag kan ta bort kopplingen och knacka på axeln rakt framifrån så den förhoppningsvis släpper?

I övrigt känns det väldigt mycket som pumpen har rostat igen när jag försöker öppna den.

Jag höll på med en sådan som bara gick under sommaren och den fick man bända isär vid varje ring, bara lite, aldrig ta isär så rosten släppte sedan gick den runt. Ringpumpen ska ge vatten även om den går åt fel håll men det blir inte samma flöde och tryck som om den går åt rätt håll.

Måste ha släppt en stor rostkoka som gör att den sitter fast.
Tror inte du ska slå på axeln, ringarna sitter inte fast på axeln, bara en woodruffkil för varje ring. Ringarna kan glida på axeln så de kommer att centrera i utrymmet mellan segmenten.
Du kommer troligen att behöva nya packningar mellan gjutjärnssegmenten.

Protte

prototypen prototypen skrev:
Jag höll på med en sådan som bara gick under sommaren och den fick man bända isär vid varje ring, bara lite, aldrig ta isär så rosten släppte sedan gick den runt. Ringpumpen ska ge vatten även om den går åt fel håll men det blir inte samma flöde och tryck som om den går åt rätt håll.

Måste ha släppt en stor rostkoka som gör att den sitter fast.
Tror inte du ska slå på axeln, ringarna sitter inte fast på axeln, bara en woodruffkil för varje ring. Ringarna kan glida på axeln så de kommer att centrera i utrymmet mellan segmenten.
Du kommer troligen att behöva nya packningar mellan gjutjärnssegmenten.

Protte

Tack för svar!

Hur bände du isär ringarna? Och hur ska jag byta packning om jag inte lossar helt? På med vulktape eller?

På min FOKE är det en 1,5-2 mm springa mellan segmenten där man få in en skruvmejsel.
Packning bytte jag inte då.
Har renoverat en annan pump och då behövs nya packningar.

Protte

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.