F
Hej,

Jag är helt novis inom VVS området och skulle behöva hjälp med att plocka ihop anslutningar mm till min pumpautomat som jag nu har köpt till mitt fritidshus. Jag har en grävd brunn på gården där den kommer pumpa ifrån.

Pumpen i fråga är denna: http://www.biltema.se/sv/Fritid/Tradgard/Pump/Pumpautomat-PA-801-2000038673/

Så vad behöver jag för anslutningar och vilken slang ska jag köpa? Backventiler och filter? Förstår mig inte riktigt på storleken på pumpens anslutningar då det bara står "Anslutningar: Utvändig 1” Rörgänga (G)"

I läge ett vill jag bara ha ett tappställe utanför huset, i läge två vill jag ha en den till den befintliga blandaren i köket.

Om någon skulle kunna vara snäll och hjälpa mig, helst med material från Biltema, bauhaus, XL bygg då jag har dessa i närheten och vill få igång detta :)

Tack så mycket

På sug sidan så lär du ha en 90graders vinkel koppling ner och sen en rak pem koppling för 25 eller 32mm pemslang. Sen en rak pemslangskoppling med utvändigt gänga som du skruvar i backventilen. Tänk på att ytterdian på kopplingarna inte får vara större än innerstan på rörspetsbrunnen och att om brunnen är ca 8 m djup så ska slangen inte bottna i brunnen då stor risk finns att suga med grus. Låt den vara ca 70cm ovanför botten . Eller om brunnen är djupare så gör du slangen max så lång som pumpens sughöjd Är. Annars finns det jula men säker fler ställen färdig sugslang med backventil och anslutningsmutter till pumpen.
. Mässingskoppling med utvändig gänga för anslutning av pemslang i ett VVS-system.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En 90-graders vinkelkoppling med utvändig gänga och anslutning för pemslang.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.