Någon som fattar? Ska man koppla 3/4" till 3/4" eller ska man inte det?

Instruktionsbild för koppling av rörstorlekar med ikoner för varning och länder samt tryckangivelse.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Två olika dimensioner på tappkranen. Så tolkar jag bilden.

E etompau skrev:
Två olika dimensioner på tappkranen. Så tolkar jag bilden.
Så bilden visar två olika kopplingar och båda fungerar att köra? Men det är ju varning för läckage bara på ena bilden och speciell inforuta på andra. Känns som dom vill säga nått med det ju?

harry73
Dem får inte droppa om man ansluter den

Ikea vill säga dig att installera grejorna på rätt sätt så att det inte droppar.

Jo alltså, det förstår jag är budskapet.

S
Till höger : Om kranen är 1/2storlek ska du använda en 1/2 till 3/4 konverter. Så tolkar jag det men det kanske är fel? Men bäst är nog att ringa till Ikea..

Ring IKEA!

E etompau skrev:
Ring IKEA!
Tyvärr kan deras support mindre om detta än detta forum.

• Gilla
word
  • Laddar…
Är det ett reellt problem eller är din fråga mer av filosofisk karaktär?
Slangen ska på kranen och efter montage ska det inte läcka i övergången mellan kran och slang..

• Gilla
Nötegårdsgubben och 3 till
  • Laddar…
E etompau skrev:
Är det ett reellt problem eller är din fråga mer av filosofisk karaktär?
Slangen ska på kranen och efter montage ska det inte läcka i övergången mellan kran och slang..
Är ledsen om jag gör er uppspelta över min dumhet men jag förstod helt ärligt inte om det var så att dom menade att man måste göra som på bara en av bilderna.

Förstår nu att den till vänster förmodligen är det rekommenderade valet där bruksanvisningens huvudlinje är och man generellt varnar för att se till att det inte får förekomma läckage.

Sedan har dom en inforuta för hur man gör om ens kran inte har samma mått. Där har dom även varit tvugna att skriva ut ”Bar” och måste då informera på vilka språk det ordet gäller.

peterwesterlund peterwesterlund skrev:
Är ledsen om jag gör er uppspelta över min dumhet men jag förstod helt ärligt inte om det var så att dom menade att man måste göra som på bara en av bilderna.

Förstår nu att den till vänster förmodligen är det rekommenderade valet där bruksanvisningens huvudlinje är och man generellt varnar för att se till att det inte får förekomma läckage.

Sedan har dom en inforuta för hur man gör om ens kran inte har samma mått. Där har dom även varit tvugna att skriva ut ”Bar” och måste då informera på vilka språk det ordet gäller.
Jag tolkar det som att Sverige, Norge, Finland och Danmark KAN ha 1/2" kran. I resten av världen finns det bara 3/4" kranar, och man har dessutom vattenbrist. Där får det inte läcka, här gör det inte så mycket.

Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Jag tolkar det som att Sverige, Norge, Finland och Danmark KAN ha 1/2" kran. I resten av världen finns det bara 3/4" kranar, och man har dessutom vattenbrist. Där får det inte läcka, här gör det inte så mycket.
Nu har du väl redan slutfört din "installation" men bilden är ju helt självförklarande? Om du har en 3/4"-kran så kopplar du som figur vänster och om du har 1/2"-kran så kopplar du enligt figur höger. Det är ingen av de två som de säger är ett "föredra", det är ju bara en direkt effekt av vilken kran du har.

Sen vill de generellt säga att 1/2" är det normala i Skandinavien samt att du ska koppla tätt så att det inte droppar. Det faktum att figur höger är inramad förvirrar kanske lite milt, men inte mycket.

Det har inget att göra med att det är vattenbrist i länder med 3/4"-kopplingar.

• Gilla
Härryda2015
  • Laddar…
N noupe skrev:
Nu har du väl redan slutfört din "installation" men bilden är ju helt självförklarande? Om du har en 3/4"-kran så kopplar du som figur vänster och om du har 1/2"-kran så kopplar du enligt figur höger. Det är ingen av de två som de säger är ett "föredra", det är ju bara en direkt effekt av vilken kran du har.

Sen vill de generellt säga att 1/2" är det normala i Skandinavien samt att du ska koppla tätt så att det inte droppar. Det faktum att figur höger är inramad förvirrar kanske lite milt, men inte mycket.

Det har inget att göra med att det är vattenbrist i länder med 3/4"-kopplingar.
Än en gång kan man konstatera att ironi inte är lätt att identifiera i text... ;):D

• Gilla
noupe
  • Laddar…
Stickan56
I FIN, S, N, DK så läcker inte kranarna.:rofl:

Stickan

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.