En pinsam fråga, men vill helst inte göra fel det första jag gör.

Hur kopplar jag rätt? Ska jag ha kvar hylsan som kommer med kopplingen eller ska den bort?

• Kopparledningar kopplade till mässingsfittings med en fråga om montering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder

Bästa svaret

Menar du klämringen? Den ska vara kvar i så fall, det är den som gör kopplingen tät.

T Tosse skrev:
Menar du klämringen? Den ska vara kvar i så fall, det är den som gör kopplingen tät.
Klämring, så heter det ja. Tack, då tänkte jag rätt :)

H Hammarfall skrev:
Klämring, så heter det ja. Tack, då tänkte jag rätt :)
Eller menar du stödhylsan? Jag tycker mig sen den också på översta bilden. Den ska användas för mjuka/halvhårda rör, exvis kopparrören i inlägget.

Krilleman Krilleman skrev:
Självklart ska du följa monteringsanvisningen! (y)

[länk]
Jag läste den tidigare, där står det inget om något klämring :)

possum77 possum77 skrev:
Eller menar du stödhylsan? Jag tycker mig sen den också på översta bilden. Den ska användas för mjuka/halvhårda rör, exvis kopparrören i inlägget.
Det var klämring jag menade. Jag använde även stödhylsa, som syns på översta bilden.

• Gilla
possum77
  • Laddar…
Det gick bra att få på klämringen till 22mm rören, kopparör med mässing vinkelkoppling.

Däremot får jag inte på klämringen till 12mm-röret, då röret blir för trångt. Kopparrör och förkromad vinkelkoppling. Jag har sett den kombon tidigare, men jag kanske har missat något?

Ska inte vara något problem. Säker på att det är ett 12-rör, inga grader eller hopklämt?

• Gilla
Hammarfall
  • Laddar…
T Tosse skrev:
Ska inte vara något problem. Säker på att det är ett 12-rör, inga grader eller hopklämt?
Fick lov att kontrollmäta, 12mm. Slutade med att jag tvingade in den med hammaren, då kom de precis in, och inte som på 22mm där det var mellanrum mellan rör och klämring.

Sen undrar jag hur sjutton jag ska kunna dra 22mm klämringskopplingarna på plats, ett och ett kvarts varv. Vi var två pers som drog för livet, ett varv efter wtt jag handdragit. Ska jag behöva använda skruvställ och koppla på allt innan jag monterat, eller kanske bara behöver en förlängare?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.