Funderar på hur man bär sig åt om man på enklaste sätt vill montera avlopp på lägre punkt än anslutningspunkt. Har en stuga med avlopp. En bit bort finns en gäststuga som ligger något lägre. I gäststugan skulle jag vilja koppla in en toa. Hur kan jag lösa detta? Har sett att det finns kvarnar med pump men det verkar mer vara för att transportera avloppet lodrätt (toa i källare, avlopp i markplan) men i detta fallet måste vattnet transporteras både upp och åt sidan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kan inte svara exakt på alla frågor då jag inte varit där än. Det kommer bara användas under sommarhalvåret så det behöver inte ligga så djupt med tanke på frysrisk. Uppskattat avstånd i sida är 20m. Gäststugan ser inte ut att ligga mycket lägre än stora stugan.R rävlyan skrev:
Kolla in Saniflo eller annat märke , det är en pump och kvarn som kan pumpa några meter upp och används ofta då en toa ska sättas i en källare med stammen högre upp .
Angående pumplängd är jag osäker , bäst är att fråga dom som har sådana pumpar
Men då måste ledningen göras ren från skit när det fryser och tömmas
Angående pumplängd är jag osäker , bäst är att fråga dom som har sådana pumpar
Men då måste ledningen göras ren från skit när det fryser och tömmas
Vi har kopplat in avloppspump nyligen vi måste pumpa ca 50m bort till det komunala avloppet. Står i en speciell brunn med flottör och kopplat upp varningsfunktion. Kostade oss ca: 20000. Finns olika märken vår är italiensk svenska Flukt är pålitliga.
Frostfritt bör det nog vara i alla fall. Jag tror inte du vill tömma systemet varje säsong. Det är pumpen som är det känsliga, ledningen kan ligga grunt och värmas med kabel.H Höga Berget skrev:
Stickan
Ja det är kommunalt avlopp.
Stiftet skrev:
Har du någon länk till eran lösning? Verkar som kommunalteknik är de enda som sysslar med detta efter lite googlande. Lejde ni bort all installation? 20’ lät billigt.Stiftet skrev:
nej installation kommer ju till. Det krävs både elektriker och röris.H Höga Berget skrev: