Hej,
En röris kommer i nästa vecka för att proppa en brunn som inte längre ska användas. Jag måste tills dess ha frilagt brunnen och ska ge mig på att försöka bila. Underlaget är cement/betong.
Vad behöver jag tänkte på som komplett nybörjare? Ge mig era bästa tips.
När brunnen är proppad så ska ju hålet fyllas. Vad använder en för att fylla? Grovbetong?
En röris kommer i nästa vecka för att proppa en brunn som inte längre ska användas. Jag måste tills dess ha frilagt brunnen och ska ge mig på att försöka bila. Underlaget är cement/betong.
Vad behöver jag tänkte på som komplett nybörjare? Ge mig era bästa tips.
När brunnen är proppad så ska ju hålet fyllas. Vad använder en för att fylla? Grovbetong?
Vad ska det bli efteråt?
Ska du flytspackla eller tätskikta?
Rot betong härdar på 24-48h och är beläggningsbar då, grovbetong på 3månader (sen är det klart att är det lite så spelar det kanske ingen större roll)
Ska du flytspackla eller tätskikta?
Rot betong härdar på 24-48h och är beläggningsbar då, grovbetong på 3månader (sen är det klart att är det lite så spelar det kanske ingen större roll)
Det ska läggas klickgolv ovanpå i slutändan. Så en lär flyrspackla bort fallet som är ner mot brunnen antar jag (har varit dusch tidigare)nino skrev:
Har du någon våning under?
Om du har det så stötta upp under och bila väldigt försiktigt.
Köp/hyr en kraftig maskin.
Var försiktig när du bilar fram röret så det inte spricker, då får du bila längre, runt -69 så byttes gjutjärnsrören ut till första generationens plaströr som är ganska spröda.
Om du har det så stötta upp under och bila väldigt försiktigt.
Köp/hyr en kraftig maskin.
Var försiktig när du bilar fram röret så det inte spricker, då får du bila längre, runt -69 så byttes gjutjärnsrören ut till första generationens plaströr som är ganska spröda.
Ingen våning under.Demmpa skrev:
Kommer att vara extremt försiktig då jag har ett hum om, men inte är helt säker på åt vilket håll avloppsrören går.
Dum fråga kanske, men är det här proppen sätts? (HOPPAS!)
Och fråga två - räcker detta för att rörmokaren ska kunna proppa, eller måste det bilas bort mer?
Och fråga två - räcker detta för att rörmokaren ska kunna proppa, eller måste det bilas bort mer?
Och det där behöver inte en röris proppa.
Köp en passande propp och skjut i muffen! Smörj med tvål eller liknande.
Är det 50 eller 75mm?
https://www.rinkabyror.se/artikel/propp-75/
Köp en passande propp och skjut i muffen! Smörj med tvål eller liknande.
Är det 50 eller 75mm?
https://www.rinkabyror.se/artikel/propp-75/
Medlem
· Stockholm
· 4 631 inlägg
Det ser lite gojsigt ut i röret.
Gör rent ordentligt så vi ser om det går att bara proppa.
Gör rent ordentligt så vi ser om det går att bara proppa.





