Hej,

En röris kommer i nästa vecka för att proppa en brunn som inte längre ska användas. Jag måste tills dess ha frilagt brunnen och ska ge mig på att försöka bila. Underlaget är cement/betong.

Vad behöver jag tänkte på som komplett nybörjare? Ge mig era bästa tips.

När brunnen är proppad så ska ju hålet fyllas. Vad använder en för att fylla? Grovbetong?
 
Vad ska det bli efteråt?
Ska du flytspackla eller tätskikta?
Rot betong härdar på 24-48h och är beläggningsbar då, grovbetong på 3månader (sen är det klart att är det lite så spelar det kanske ingen större roll)
 
nino nino skrev:
Vad ska det bli efteråt?
Ska du flytspackla eller tätskikta?
Rot betong härdar på 24-48h och är beläggningsbar då, grovbetong på 3månader (sen är det klart att är det lite så spelar det kanske ingen större roll)
Det ska läggas klickgolv ovanpå i slutändan. Så en lär flyrspackla bort fallet som är ner mot brunnen antar jag (har varit dusch tidigare)
 
Har du någon våning under?
Om du har det så stötta upp under och bila väldigt försiktigt.

Köp/hyr en kraftig maskin.

Var försiktig när du bilar fram röret så det inte spricker, då får du bila längre, runt -69 så byttes gjutjärnsrören ut till första generationens plaströr som är ganska spröda.
 
Demmpa Demmpa skrev:
Har du någon våning under?
Om du har det så stötta upp under och bila väldigt försiktigt.

Köp/hyr en kraftig maskin.

Var försiktig när du bilar fram röret så det inte spricker, då får du bila längre, runt -69 så byttes gjutjärnsrören ut till första generationens plaströr som är ganska spröda.
Ingen våning under.

Kommer att vara extremt försiktig då jag har ett hum om, men inte är helt säker på åt vilket håll avloppsrören går.
 
Så här ser det ut i nuläget
 
  • Rivet hörn av ett badrumsgolv med exponerade lager och rester av kakel och fix.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Lite suddig bild men jag tror att röret går rakt mot bottre väggen.

Om röret går åt det hållet så skulle jag överväga att bila upp i det andra rummet också.
 
Är det en gjutjärnsbrunn så är proppen åt det hållet röret går, lika om det är en äldre plast utan löstagbar insats
 
  • Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
Uppbrutet golv i ett rum med synlig avloppsbrunn, omgiven av jord och grus, med ett vattenpass och hink i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Så ser nog brunnen ut. Ta det bara försiktigt. Är golvet original så är betongen ganska enkel att slå sönder. Ha minst två spett då du kan bila loss dig när du kör fast.
 
Dum fråga kanske, men är det här proppen sätts? (HOPPAS!)

Och fråga två - räcker detta för att rörmokaren ska kunna proppa, eller måste det bilas bort mer?
 
  • Betonggolv med ett synligt röröppning för eventuell proppning av rörmokare.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Avloppsrör som sticker ut ur en betongvägg, möjlig position för att sätta en propp i byggprojekt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett uppbilat hål i betong med ett synligt rör för potentiell proppning av rörmokare.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Avskalad vägg med ett avtäckt rör som frågeställaren undrar om är redo för proppning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Härryda2015
  • Laddar…
ja där kan man sätta i en propp, behövs inte bilas mer
 
  • Gilla
nniva
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Lite suddig bild men jag tror att röret går rakt mot bottre väggen.

Om röret går åt det hållet så skulle jag överväga att bila upp i det andra rummet också.
Lite nyfiken, varför överväga att bila upp i det andra rummet också?
 
Staffans2000
Bara för att inte ha någon blindtarm i onödan. Men strunt i det. Proppa där!
 
  • Gilla
nniva
  • Laddar…
Krilleman
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Det ser lite gojsigt ut i röret.
Gör rent ordentligt så vi ser om det går att bara proppa.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.