2 553 läst ·
2 svar
3k läst
2 svar
Avloppsstam - gräva och byta eller relining
Vi behöver göra något åt avloppet innan det blir akut, inga märkbara problem som stopp eller så men konstaterade hål på ett par ställen.
För- och nackdelar med att gräva/bila bort och lägga nytt jmf med relining?
Prisnivåer för respektive?
Det handlar om knappt 10 meter stam ut till det kommunala nätet (110mm typ), halva sträckan gammalt gjutjärnsrör, halva betongrör, dessutom en gren från köket på 2 meter (50 mm typ)
För- och nackdelar med att gräva/bila bort och lägga nytt jmf med relining?
Prisnivåer för respektive?
Det handlar om knappt 10 meter stam ut till det kommunala nätet (110mm typ), halva sträckan gammalt gjutjärnsrör, halva betongrör, dessutom en gren från köket på 2 meter (50 mm typ)
10 meter är lätt värt att gräva fram och byta ut till plast!
Jag tänker dessutom sticka ut hakan och säga att det blir billigare även fast man tar ut en betonghåltagare som spårar fram 10m i betonggolvet om man inte vill göra det själv!
Är det nyrenoverat badrum i vägen så kan relining kanske vara ett alternativ. Men bara betongplatta typ "pannrumsgolv" så är det absolut inget att tveka på.
Jag tänker dessutom sticka ut hakan och säga att det blir billigare även fast man tar ut en betonghåltagare som spårar fram 10m i betonggolvet om man inte vill göra det själv!
Är det nyrenoverat badrum i vägen så kan relining kanske vara ett alternativ. Men bara betongplatta typ "pannrumsgolv" så är det absolut inget att tveka på.
Klicka här för att svara