Tjenare!

Har precis köpt hem en bänkdiskmaskin till min hyresrätt och tänkte ta och koppla på den. Till mitt missnöje inser jag då att kopplingen på blandaren inte fungerar ihop med medföljande slang till diskmaskinen. Finns det någon smidig lösning på mitt problem eller behöver jag en ny blandare med rätt uttag?

Se bilderna för att bättre förstå vad jag menar.

Tusen tack på förhand!

• Hand håller en plastadapter för vitvaror som inte passar till kranen för diskmaskinsanslutning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bänkdiskmaskinslang som inte passar till köksblandarens koppling mot kakelbakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Kopplingen på blandaren är en snabbkoppling, speciellt avsedd för bänkdiskmaskiner.

Det bör gå att köpa en slang med lämplig koppling. De där kopplingarna är rätt smarta, det sitter en kran/ventil i kopplingen. Så om du trycker i slangkoppling av rätt typ, och vrider på den svarta ringen, så dras dels kopplingen ihop, dels öppnas vattenflödet.

Slangen du har är avsedd att kopplas till en vanlig gängad rördel. Den typen brukar sitta under diskbänken, om man har en blandare för "vanlig" DM. Då sticker det ned ett 3e rpr från blandaren under bänken som man kopplar in sig på.

H hempularen skrev:
Kopplingen på blandaren är en snabbkoppling, speciellt avsedd för bänkdiskmaskiner.

Det bör gå att köpa en slang med lämplig koppling. De där kopplingarna är rätt smarta, det sitter en kran/ventil i kopplingen. Så om du trycker i slangkoppling av rätt typ, och vrider på den svarta ringen, så dras dels kopplingen ihop, dels öppnas vattenflödet.

Slangen du har är avsedd att kopplas till en vanlig gängad rördel. Den typen brukar sitta under diskbänken, om man har en blandare för "vanlig" DM. Då sticker det ned ett 3e rpr från blandaren under bänken som man kopplar in sig på.
Jag har dock ingen koppling för vanlig diskmaskin utan behöver helt enkelt något för att få min nuvarande slang att passa på min nuvarande koppling. Går det?

Krilleman
Japp! (y)

Förlåt för att jag är lite besvärlig nu, men skulle du, eller någon annan, kunna hitta en sida/butik som har bägge delarna? Känns betydligt smidigare och billigare om jag kan få allt från samma =) Försökte söka lite på Biltema och VVS och badrum men vet knappt vad jag ska söka på.. heh..

Krilleman
Krombussningen är inte samma. Din länk saknar planpackning.

Korrekt bussning har RSK: 8186778

• Gilla
fredrik.johansson
  • Laddar…
Båda finns på.tex Bauhaus/vanliga rörfirmor Biltemakopplingar rekommenderas inte btw.

Krilleman
Biltema köper kopplingen jag länkade till direkt från Trio.

Faluplast har Biltema också börjat lägga upp på hyllan!

Kul att dom också börjat så smått förstå att man kan handla kvalité!

• Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Ja, faktiskt. Clas Ohlsson däremot går åt rakt motsatta hållet. Blir bara mer och mer egenimporterat krafs, de närmar sig Rusta med stormsteg.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.