Medlem
· västra götaland
· 52 inlägg
Hej
När jag skulle dra igenom den nya vattenslangen genom väggen var det så trångt så jag fick en knäck på den. Den återtog sen inte sin ursprungliga form utan man ser "vita kanter" där vecket varit och den är lite platt och bred där om ni förstår vad jag menar.
Min fråga är om jobbet är ogjort och slangen måste bytas eller om den rätar ut sig när jag trycksätter med kommunalt vattentryck?
Tacksam för svar
När jag skulle dra igenom den nya vattenslangen genom väggen var det så trångt så jag fick en knäck på den. Den återtog sen inte sin ursprungliga form utan man ser "vita kanter" där vecket varit och den är lite platt och bred där om ni förstår vad jag menar.
Min fråga är om jobbet är ogjort och slangen måste bytas eller om den rätar ut sig när jag trycksätter med kommunalt vattentryck?
Tacksam för svar
Medlem
· västra götaland
· 52 inlägg
@Krilleman har rätt. I första hand är det bästa att byta ut den. Annars kan man värma lite försiktigt med en varmluftspistol så går vecket ut igen.P pizzamagen skrev:Hej
När jag skulle dra igenom den nya vattenslangen genom väggen var det så trångt så jag fick en knäck på den. Den återtog sen inte sin ursprungliga form utan man ser "vita kanter" där vecket varit och den är lite platt och bred där om ni förstår vad jag menar.
Min fråga är om jobbet är ogjort och slangen måste bytas eller om den rätar ut sig när jag trycksätter med kommunalt vattentryck?
Tacksam för svar![]()
Hur lyckades du vecka den? Jag upplever den slangen som rätt så styv.
Kan du ladda upp en bild?
Medlem
· västra götaland
· 52 inlägg
Har ni erfarenheter av att veckade PEMslang börjat läcka eller är det av estetiska anledningar ni vill byta ut den?
I ett skarpt veck har det skett en töjning av materialet och det resulterar i en försvagning av röret. Beroende på hur vecket ser ut kan röret återfå sin ursprungliga form om man värmer det lite. Smältpunkten för PE ligger på ca 200 grader.P pizzamagen skrev:
Utifrån en bild kan man se hur pass illa vecket är, är det ett riktigt skarpt veck även efter värmning hade jag bytt ut den. Är vecket under jord nu eller åtkomligt? Annars kan man klippa bort det och sätta en skarvkoppling
Medlem
· västra götaland
· 52 inlägg
Vecket är illa. Man ser att materialet töjt sig eftersom det är vitt i vecket.N NoOne2k skrev:I ett skarpt veck har det skett en töjning av materialet och det resulterar i en försvagning av röret. Beroende på hur vecket ser ut kan röret återfå sin ursprungliga form om man värmer det lite. Smältpunkten för PE ligger på ca 200 grader.
Utifrån en bild kan man se hur pass illa vecket är, är det ett riktigt skarpt veck även efter värmning hade jag bytt ut den. Är vecket under jord nu eller åtkomligt? Annars kan man klippa bort det och sätta en skarvkoppling
Att skarva under jord är jag lite mot.
Har du varit med om att veckad PEMslang börjat läcka?
Om detta innebär att livslängden förkortas från 500år till 200 är för mig skitsamma...
varför bara inte fota den?
Förstår inte att folk är så ovilliga att lägga upp bilder så folk förstår frågorna så många ggr. bättre. Speciellt numer när alla sitter på digitalkameror och forumen tillåter uppladdning. Men det är väl bara jag sorry
Förstår inte att folk är så ovilliga att lägga upp bilder så folk förstår frågorna så många ggr. bättre. Speciellt numer när alla sitter på digitalkameror och forumen tillåter uppladdning. Men det är väl bara jag sorry
Medlem
· västra götaland
· 52 inlägg
Renoverare
· Kalmar
· 3 054 inlägg
Den är nog körd bättre med en skarv
Den hade jag försökt värma, troligen går den tillbaka. Jag Isiflo har en reparationskopplingkoppling utan kanter som du kan trä över skarven om du vill vara på den säkra sidan. Den har rsk nr 2501062. Den finns på bland annat https://www.vvsobygg.se/rak-kopplin...MI-ev3-77e3gIVF8ayCh3vAQrEEAQYBSABEgJLrfD_BwE men det är möjligt att den finns billigare på något annat ställe.P pizzamagen skrev:
Annars är det inga problem att köpa en skarvkoppling av bra kvalitet och kapa bort skadan. Jag skulle rekommendera isiflo eller beulco.
Klicka här för att svara



