Hej
När jag skulle dra igenom den nya vattenslangen genom väggen var det så trångt så jag fick en knäck på den. Den återtog sen inte sin ursprungliga form utan man ser "vita kanter" där vecket varit och den är lite platt och bred där om ni förstår vad jag menar.

Min fråga är om jobbet är ogjort och slangen måste bytas eller om den rätar ut sig när jag trycksätter med kommunalt vattentryck?

Tacksam för svar :)
 
Krilleman
Har du möjlighet så byt ut den veckade slangen!
 
  • Gilla
pizzamagen
  • Laddar…
Krilleman Krilleman skrev:
Har du möjlighet så byt ut den veckade slangen!

Allt är ju relativt.... Det är ett stort grävjobb. Du tror det kommer börja läcka?
 
P pizzamagen skrev:
Hej
När jag skulle dra igenom den nya vattenslangen genom väggen var det så trångt så jag fick en knäck på den. Den återtog sen inte sin ursprungliga form utan man ser "vita kanter" där vecket varit och den är lite platt och bred där om ni förstår vad jag menar.

Min fråga är om jobbet är ogjort och slangen måste bytas eller om den rätar ut sig när jag trycksätter med kommunalt vattentryck?


Tacksam för svar :)
@Krilleman har rätt. I första hand är det bästa att byta ut den. Annars kan man värma lite försiktigt med en varmluftspistol så går vecket ut igen.

Hur lyckades du vecka den? Jag upplever den slangen som rätt så styv.

Kan du ladda upp en bild?
 
  • Gilla
pizzamagen
  • Laddar…
Har ni erfarenheter av att veckade PEMslang börjat läcka eller är det av estetiska anledningar ni vill byta ut den?
 
P pizzamagen skrev:
Har ni erfarenheter av att veckade PEMslang börjat läcka eller är det av estetiska anledningar ni vill byta ut den?
I ett skarpt veck har det skett en töjning av materialet och det resulterar i en försvagning av röret. Beroende på hur vecket ser ut kan röret återfå sin ursprungliga form om man värmer det lite. Smältpunkten för PE ligger på ca 200 grader.

Utifrån en bild kan man se hur pass illa vecket är, är det ett riktigt skarpt veck även efter värmning hade jag bytt ut den. Är vecket under jord nu eller åtkomligt? Annars kan man klippa bort det och sätta en skarvkoppling
 
  • Gilla
pizzamagen
  • Laddar…
N NoOne2k skrev:
I ett skarpt veck har det skett en töjning av materialet och det resulterar i en försvagning av röret. Beroende på hur vecket ser ut kan röret återfå sin ursprungliga form om man värmer det lite. Smältpunkten för PE ligger på ca 200 grader.

Utifrån en bild kan man se hur pass illa vecket är, är det ett riktigt skarpt veck även efter värmning hade jag bytt ut den. Är vecket under jord nu eller åtkomligt? Annars kan man klippa bort det och sätta en skarvkoppling
Vecket är illa. Man ser att materialet töjt sig eftersom det är vitt i vecket.

Att skarva under jord är jag lite mot.

Har du varit med om att veckad PEMslang börjat läcka?

Om detta innebär att livslängden förkortas från 500år till 200 är för mig skitsamma...
 
varför bara inte fota den?

Förstår inte att folk är så ovilliga att lägga upp bilder så folk förstår frågorna så många ggr. bättre. Speciellt numer när alla sitter på digitalkameror och forumen tillåter uppladdning. Men det är väl bara jag sorry
 
  • Gilla
pizzamagen
  • Laddar…
Tokslut Tokslut skrev:
varför bara inte fota den?

Förstår inte att folk är så ovilliga att lägga upp bilder så folk förstår frågorna så många ggr. bättre. Speciellt numer när alla sitter på digitalkameror och forumen tillåter uppladdning. Men det är väl bara jag sorry
Helt rätt!


Närbild på en hand som håller en svart kabel med en blå markering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hand håller böjd plastledning med blå markeringslinje mot en vit bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på en hand som håller ett hörn av ett svart material med synliga skikt och blå linje.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Den är nog körd bättre med en skarv
 
  • Gilla
faf och 1 till
  • Laddar…
P pizzamagen skrev:
Helt rätt!


[bild] [bild] [bild]
Den hade jag försökt värma, troligen går den tillbaka. Jag Isiflo har en reparationskopplingkoppling utan kanter som du kan trä över skarven om du vill vara på den säkra sidan. Den har rsk nr 2501062. Den finns på bland annat https://www.vvsobygg.se/rak-kopplin...MI-ev3-77e3gIVF8ayCh3vAQrEEAQYBSABEgJLrfD_BwE men det är möjligt att den finns billigare på något annat ställe.

Annars är det inga problem att köpa en skarvkoppling av bra kvalitet och kapa bort skadan. Jag skulle rekommendera isiflo eller beulco.
 
Absolut ska den skarvas. Lägg på en PKR skarv och se till att dra de svarta plastmuttrarna ordentligt. De ska dras helt i botten!
 
Krilleman
Jag lägger mig också i skaran som tycker det där ska skarvas om det inte går att byta.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.