Hej, dragit ut sommarvatten i 20mm PEM till uteköket. På vägen dit vill jag sätta en vattenutkastare på en liten stolpe, 50 cm upp från marken. Och sen vidare till utkastaren vid uteköket, 3 meter bort. Visar nedan de två delar jag inhandlat för detta.
Inser dock att T-kopplingen jag köpt, för att få det "snyggt" (visst, det är ute, spelar väl mindre roll egentligen, men det blir en lång synlig slang vidare till uteköket om jag inte kan gräva ner) skulle behöva ligga i marken med sämre möjlighet att upptäcka ev. läckage. Finns det ingen annan typ av koppling där jag kan komma upp med en slang, och sen ner med en andra slang som leder vidare till uteköket. Visst, två synliga, men jag skulle ha kopplingen/skarv ovan jord. Typ Y-koppling som ritade bilden nedan.
Ja, jag hör ju själv att man önsketänker här
Annan lösning annars?
Inser dock att T-kopplingen jag köpt, för att få det "snyggt" (visst, det är ute, spelar väl mindre roll egentligen, men det blir en lång synlig slang vidare till uteköket om jag inte kan gräva ner) skulle behöva ligga i marken med sämre möjlighet att upptäcka ev. läckage. Finns det ingen annan typ av koppling där jag kan komma upp med en slang, och sen ner med en andra slang som leder vidare till uteköket. Visst, två synliga, men jag skulle ha kopplingen/skarv ovan jord. Typ Y-koppling som ritade bilden nedan.
Ja, jag hör ju själv att man önsketänker här
Annan lösning annars?
Redigerat:
Du kan gänga in en PRK-vinkel, typ denna:
https://www.rinkabyror.se/artikel/prk-406-vinkel-20x20r-utv/
i mittanslutningen på T-röret. Då får du en anslutning uppåt och två neråt.
PRK är så finurligt gjorda att det är en rörgänga inuti dom om man tar bort plastmuttern. Så vinkeln jag länkade passar direkt i T-röret. Täta helst med lin och unipac. I så liten dimension som R20 går det att använda gängtejp också. För 20mm slang så är det R20 gänga. 25mm slang R25 osv.
https://www.rinkabyror.se/artikel/prk-406-vinkel-20x20r-utv/
i mittanslutningen på T-röret. Då får du en anslutning uppåt och två neråt.
PRK är så finurligt gjorda att det är en rörgänga inuti dom om man tar bort plastmuttern. Så vinkeln jag länkade passar direkt i T-röret. Täta helst med lin och unipac. I så liten dimension som R20 går det att använda gängtejp också. För 20mm slang så är det R20 gänga. 25mm slang R25 osv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Produkter som diskuteras: "gängtejp"
Gängtätningstejp
Gängtätningstejp, ofta känd som PTFE-tejp eller Teflon-tejp, används vanligtvis för att försegla rörgängor i VVS-applikationer för att förhindra läckage vid lederna. Denna typ av tejp är mycket tålig mot kemikalier och höga
Läs mer
Med lin/pasta får man det, då kan man justera lite fram och tillbaka. Med tejp kan man inte backa om man drar för långt.
Använd lin/pasta, det är överlägset.
För övrigt skulle jag inte bry mig om att göra kopplingen synlig/inspekterbar. Om det läcker några betydande mängder kommer marken där kopplingen ligger bli sank och du kommer märka det på det sättet.
Tänk också på att du inte vill ha några lokala lågpunkter där vatten blir kvar till vintern.
Använd lin/pasta, det är överlägset.
För övrigt skulle jag inte bry mig om att göra kopplingen synlig/inspekterbar. Om det läcker några betydande mängder kommer marken där kopplingen ligger bli sank och du kommer märka det på det sättet.
Tänk också på att du inte vill ha några lokala lågpunkter där vatten blir kvar till vintern.
Ja, just att jag får en sänka i slangen mellan trädgårsutkastaren på trästolpen (50 cm upp från mark) och utkastaren till uteköket (1 meter upp, tre meter bort) har jag funderat på om det är dumt.
Jag har avtappningsventil i källaren, den sitter dock nästan högre än utkastarna iom att huset står lite på en höjd, och tänker använda tryckluft för att tömma inför vintern. Men kanske ändå att be om strul om man introducerar en sänka på det sättet.
Jag har avtappningsventil i källaren, den sitter dock nästan högre än utkastarna iom att huset står lite på en höjd, och tänker använda tryckluft för att tömma inför vintern. Men kanske ändå att be om strul om man introducerar en sänka på det sättet.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden