19 209 läst ·
38 svar
19k läst
38 svar
Varmvattencirkulation (VVC) - är det korrrekt kopplat så?
Hej,
Har skissat på hur varmvattencirkulation är kopplad i pannrummet, Bild 1. Jag undrar om det är korrekt kopplat, blir det inte bara avkallnat vatten som cirkuleras om man inte kopplar in till varmvattentanken? Det är alltså som det i Bild 2 som borde vara korrekt, eller?
Pumpen är en Grundfos UP15-14B. När den är påsatt så är pumpkroppen jättevarm, likså VVC-ledningen närmast den. Men någon 30 cm ifrån pumpen så är ledningen inte så varm (under sidan). Tyder det på att pumpen kanske kärvar och inte pumpar vatten?
Har skissat på hur varmvattencirkulation är kopplad i pannrummet, Bild 1. Jag undrar om det är korrekt kopplat, blir det inte bara avkallnat vatten som cirkuleras om man inte kopplar in till varmvattentanken? Det är alltså som det i Bild 2 som borde vara korrekt, eller?
Pumpen är en Grundfos UP15-14B. När den är påsatt så är pumpkroppen jättevarm, likså VVC-ledningen närmast den. Men någon 30 cm ifrån pumpen så är ledningen inte så varm (under sidan). Tyder det på att pumpen kanske kärvar och inte pumpar vatten?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
I bild två kommer varmvatten att cirkuleras hela tiden, då får du fram varmvatten snabbast möjligt till kranen, men det blir också "maximalt" med värmeförluster. Vad jag förstår är det så här det funkar i flerbostadshus, vilket säkert behövs.
I bild ett cirkuleras vattnet i rören hela tiden, och det svalnar ju av efter ett tag, när du öppnar kranen och börjar tappa fylls det på med varmvatten från varmvattenberedaren och blandas ut med vattnet i rören som cirkuleras. Det blir mindre värmeförluster, men det känns som att det kan ta ett tag innan det blir varmt i kranen eftersom det vatten som tillförs blandas ut med det kalla i cirkulationsslingan.
Jag planerar att koppla som i bild 2, men med en flödesgivare kopplad till cirkpumpen, så att pumpen går igång och cirkulerar vattnet så fort någon öppnar en kran. Då slipper man ha pumpen igång för jämnan och pumpa runt varmvatten i huset året om. Det man ska tänka på är väl kanske det här med bakterietillväxt, så att man får till en lösning som inte ställer till det på den punkten.
Jag har redan en sådan flödesgivare på slingan mellan pannan och värmeväxlaren jag har i källaren och det funkar super.
I bild ett cirkuleras vattnet i rören hela tiden, och det svalnar ju av efter ett tag, när du öppnar kranen och börjar tappa fylls det på med varmvatten från varmvattenberedaren och blandas ut med vattnet i rören som cirkuleras. Det blir mindre värmeförluster, men det känns som att det kan ta ett tag innan det blir varmt i kranen eftersom det vatten som tillförs blandas ut med det kalla i cirkulationsslingan.
Jag planerar att koppla som i bild 2, men med en flödesgivare kopplad till cirkpumpen, så att pumpen går igång och cirkulerar vattnet så fort någon öppnar en kran. Då slipper man ha pumpen igång för jämnan och pumpa runt varmvatten i huset året om. Det man ska tänka på är väl kanske det här med bakterietillväxt, så att man får till en lösning som inte ställer till det på den punkten.
Jag har redan en sådan flödesgivare på slingan mellan pannan och värmeväxlaren jag har i källaren och det funkar super.
Då låter det som ett slags "mellan"-lösning som det i bild 1. Man kan få ljummet vatten fortare, men riktigt varmt vatten senare. Samtidigt inte allt för stor värmeförlust. Eller så var VVC en efter-instalation, och VVB inte var förberedd på en till inkoppling till vattentanken? Då var det ju mycket lättare som det gjordes på bild 1.
Vet någon om det är vanligt man kopplar VVC så i villor?
Vet någon om det är vanligt man kopplar VVC så i villor?
Bild 2 visar rätt sätt att koppla. Att koppla in en flödesgivare förstår jag inte. Meningen med vvc är ju att man ska ha varmt vatten framme utan fördröjning när man öppnar kranen. Då behöver pumpen snurra innan man tappar vatten. Om man vill spara energi, så ska man se till att isolera rören väl. Man kan också lägga en tidsstyrning på vvc-pumpen så den t ex står still när man är på jobbet eller sover. Denna funktion finns inbyggd i många nyare värmepumpar t ex.
Fast det behövs nog inte någon särskild anslutning på VVB, en T-koppling på ingående kallvatten är allt som behövs, och hur man än vrider och vänder sig är det så det blir, vad jag kan se.Scirocco skrev:
Koppla som bild två men sätt dit en termostat på returledningen. Så när returvattnet är tex 20grader slås den av och när det blir svalare så startas den igen. Då kommer det alltid finnas varmvatten utan att pumpen går jämt
Varför? Alla bakterier har ju redan dött i slingan /beredaren och har man CP efter blandarventilen så är det ju inte ens säkert att man har 50grader ut.lordi skrev:
Källa?
Faktum är att som det är kopplat idag (bild 1) får vi vänta på varmvatten, >30 sek vångning 1 och >1 min vångning 2 (VVB i källarvåning), utom i köket (vån 1) där kommer varmt (ljummet?) fort.
Kan det tyda på att bara tappstället i köket som är anslutet till VVC? Flyttat in för 6 månader sen, känner inte till hur det var gjort.
Hur tar man enkelt reda på om pumpen fungerar? Pumpkroppen är jättevarm när den är på, likså ledningen närmast pumpen, men inte lika varm på ledning en bit ifrån den.
Kan det tyda på att bara tappstället i köket som är anslutet till VVC? Flyttat in för 6 månader sen, känner inte till hur det var gjort.
Hur tar man enkelt reda på om pumpen fungerar? Pumpkroppen är jättevarm när den är på, likså ledningen närmast pumpen, men inte lika varm på ledning en bit ifrån den.
Tillopp 55 grader och retur respektive slinga 50 grader står det i kap 4.2. Men det finns stort utrymme för tolkning. Jag ser det som att det är helt ok att stänga av pumpen när vattnet inte används. Temperaturerna gäller så klart när pumpen går och systemet används, gränserna är till för skydd mot legionellatillväxt och då räcker det med att komma upp i dessa temperaturer med jämna mellanrum.lordi skrev:
Men som det är kopplat i bild 1 är helt klart en riskkonstruktion, får där är det inte alls säkert att man kommer upp i 55 grader ens när man öpnnar en kran och tvättar händerna. Då kan det gå lång tid med ljummet vatten i ledningarna och det finns risk för tillväxt.
Som lordi redan påpekat så är ju bild 1 bara fel, hur man än vänder på den... Skulle den mot all förmodan fylla ngn funktion, så är det till det sämre... Och alt.2 med en cp som går när man öppnar en kran kan inte var annat än pengar och arbete i sjön... Finns enl mig bara ett alternativ, och d är nr2 med en massa isolering. Alternativt med timerstyrning.
Medlem
· västra götaland
· 1 016 inlägg
Det finns ju VVC-pumpar med både timer och termometer.
Om jag har fattat det hela rätt med väntetider, så är det bara i flerfamiljs(hyreshus) som krav finns på tid innan varmvatten kommer (10sek tror jag).
Om jag har fattat det hela rätt med väntetider, så är det bara i flerfamiljs(hyreshus) som krav finns på tid innan varmvatten kommer (10sek tror jag).