Hm, Freshkanalerna ska borras med 105 mm och hålsåg i den diametern finns ju inte. Iaf inte på jula. Ska man borra 100 och gnaga med lämplig maskin eller borra 110 och trycka i npn lämplig fog? Lutar åt det sista... ;)

mexitegel mexitegel skrev:
Hm, Freshkanalerna ska borras med 105 mm och hålsåg i den diametern finns ju inte. Iaf inte på jula. Ska man borra 100 och gnaga med lämplig maskin eller borra 110 och trycka i npn lämplig fog? Lutar åt det sista... ;)
350 mm som man murar upp runt när man monterat fläkten så klart varför ska det vara smidigt! Tänk lite @mexitegel:p:p:p:p;)

• Älska
tompaah7503
  • Laddar…
110mm, jätte mycket fogskum, i med Fresh och vänta på att den knycklas ihop till plastskrot av skummet.

• Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
Funderade faktiskt på att skita i hålsågen och spränga upp hålet. Då behöver jag ingen friskluftsventil heller.,,

So, seriöst svar uppskattas.100 eller 110 mm hålsåg?

E
Funderade faktiskt på att skita i hålsågen och spränga upp hålet. Då behöver jag ingen friskluftsventil heller.,,

So, seriöst svar uppskattas.100 eller 110 mm hålsåg?
110 med fog eller skum, helt klart bäst för st få det tätt.

• Gilla
mexitegel
  • Laddar…
110
(y)
Sen lämplig mjukfog runt.

• Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Toppen, då kör vi på det!

Med 110 kan du kompensera om du inte hållit maskinen 100% rakt. Jag har blivit rekomenderad att hålet ska luta utåt så att eventuell kondens inte rinner in i huset.

Ja det ska alltid vara några graders fall utåt på hålet, och det är inte bara för ev kondens utan även för att ev kappilärt vatten inte ska rinna inåt.
Men nu var det väl ovan marken iaf.

• Gilla
mexitegel
  • Laddar…
J
Köpte också julasågen och har borrat 4st håll genom 250mm betonghålsten. Av någon anledning köpte jag "100mm" varianten, vilket är ca 104mm hål. Biltemas plaströr passar utmärkt till det, men Pax som jag redan hade hemma är lite tjockare och kräver därmed 110mm såg.

Extremt bra borr imho. Tittade på att hyra kärnborr också, men en stor nackdel på de tre företag jag ringde till är att kärnborrarna inte hade centrumborr. Dvs mycket svårt att köra handhållet. Fick tips om att regla upp och köra borren mot reglarna om jag nu inte även ville hyra ställning (med allt vad det innebär (bla bultning)).

Körde 8-10mm borr först och sedan julas. Omärkbar slitning framtill. Körde en gammal borrmaskin på 400w från 70-talet, fungerade fint!

• Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.