19 210 läst ·
38 svar
19k läst
38 svar
Varmvattencirkulation (VVC) - är det korrrekt kopplat så?
Tja, om inte min lösning kan kallas VVC så kan väl inte din med timer det hellerkrilleman_215 skrev:
Vid långa transportsträckor för varmvatten till tappställen som används sällan, kan ju en liten beredare vid tappställen vara en lösning. Har själv gjort så i garaget. Tyckte det var dumt att snurra vvc i en kulvert ut i garaget när jag kanske behöver varmvatten ett par ggr i mån därute
Det funkar ju fint så länge man aldrig behöver mer än en skvätt...lordi skrev:
Å måste man ändå dra dit vatten...
Funkar fint hur mycket varmvatten du än behöver... Koppla den på vv matningen så är problemet löst. Då har du direkt vv, och innan vvb är tom så kommer påfyllning från vanliga vvb:n...thomasx skrev:
Men, det verkar iofs inte som några argument slår hål på dina teorier, så be du din röris koppla in efter dina önskemål... Men att rekommendera andra att göra det innan du själv har provat vet jag inte om det är lämpligt...
Men hur liten är liten? Jag skulle vilja ha en på 4-5l under diskbänken. Dom minsta jag har sett är på 10l och det är för stort.lordi skrev:
Kommer inte underberiedaren att fyllas på med avsvalnat varmvatten i början då? Men det kanske inte spelar någon roll, då det blandar sig med varmtnvatten i beredaren och mängden kallvatten blir så liten att det inte märks?Adolf skrev:
Adolf skrev:Funkar fint hur mycket varmvatten du än behöver... Koppla den på vv matningen så är problemet löst. Då har du direkt vv, och innan vvb är tom så kommer påfyllning från vanliga vvb:n...
Men, det verkar iofs inte som några argument slår hål på dina teorier, så be du din röris koppla in efter dina önskemål... Men att rekommendera andra att göra det innan du själv har provat vet jag inte om det är lämpligt...
Det var väldans vad du var tvär idag, vadan detta? Skjut lite riktiga raketer istället
Till att börja med så har jag inte rekommenderat någon att göra så som jag skrev att jag planerar göra! Att du lägger dina egna ord i min mun tycker jag är både onödigt och otrevligt!
Att koppla på en vvb är en alternativ lösning, den har sina för och nackdelar, istället för en pump som står och går för jämnan har man en vvb som står och producerar varmvatten på direktel för jämnan och är den liten finns risken att tempen på vattnet sjunker efter en stund när det tagit slut i vvb. Har man 20m 22mm rör och en 10 liter beredare kommer kallvattnet mer eller mindre rakt igenom när man tömt de första 10 litrarna. Åsså måste man ha både ett vv-rör OCH en vvb. Bättre då tycker jag med vvc som går när den behövs. Har man inte behov av några större mängder varmvatten drar man så klart inte någon vv-ledning alls och sätter bara en liten vvb. Ett annat alternativ om man vill ha varmvatten direkt utan att man behöver några högre flöden är att montera en genomströmningsvärmare, jag skulle ju tro att i de flesta fall där man kan nöja sig med en 10l vvb så är en genomströmningsvärmare ett bra alternativ med fördelen att den inte står och håller vattnet varmt för jämnan och man behöver inte köra den på timer för den går bara när man öppnar kranen. Fast det gäller ju bara oss som tycker att det är en bra ide att man bara förbrukar energi när man öppnar kranen....
Du menar mao att termostaten även stänger av cirk-pumpen åsså!gadeberg skrev:
Klicka här för att svara